Persbericht 2015

RENAULT OP DE IAA 2015 IN FRANKFURT

Wereldpremière nieuwe Renault Mégane, Talisman en Talisman Estate

Renault staat tijdens de internationale autoshow van Frankfurt (IAA) in het teken van drie wereldprimeurs. Alle ogen zijn gericht op de nieuwe generatie Renault Mégane. Met zijn dynamische styling en talloze technische voorzieningen uit hogere segmenten is de Mégane een opvallende nieuwkomer in het felbevochten C-segment. Hij verschijnt voorjaar 2016 in de showrooms. Ook de geheel nieuwe Renault Talisman en Talisman Estate staan in het middelpunt van de belangstelling. Renaults volledig nieuwe sedan en stationwagen die eveneens hun werelddebuut maken, combineren ranke lijnen met een kenmerkende uitstraling. De Talisman sedan en Estate tillen comfort en ruimte naar een ongekend niveau en arriveren begin 2016 op de markt. Prijzen van de nieuwe Renault Mégane, Talisman en Talisman Estate worden later dit jaar bekend gemaakt.

NIEUWE RENAULT MÉGANE: DYNAMISCHE STYLING EN WASLIJST AAN NIEUWE TECHNOLOGIE

“De nieuwe Mégane speelt een essentiële rol in Renaults strategie voor de vernieuwing van zijn designtaal. Zijn dynamische lijnen stralen zowel sensualiteit als status uit. De proporties van de carrosserie geven de auto een solide uitstraling en zijn gebeeldhouwde vormen met een krachtige schouderlijn zijn een verwijzing naar Renaults Zuid-Europese wortels. De Mégane heeft voor en achter een kenmerkende lichtsignatuur, zowel ‘s nachts als overdag. Het elegante interieur ademt een onmiskenbare cockpit-achtige sfeer”, aldus Laurens van den Acker, Directeur Industrial Design Renault.

Solide looks en gebeeldhouwde vormen
Zijn uitgebalanceerde proporties geven de nieuwe Mégane een dynamische uitstraling. Hij is 64 mm langer (4.359 mm) en 25 mm lager (1.447 mm) dan de Mégane van de vorige generatie. Zowel de spoorbreedte (voor 1.591 mm, + 47 mm; achter 1.586 mm, + 39 mm) als de wielbasis (2.669 mm, + 28 mm) is groter dan die van de concurrenten. De overhang aan de achterzijde is korter dan die van zijn voorganger. Wielen tot een diameter van 18” zijn leverbaar.

Het front van de nieuwe Mégane is vormgegeven volgens Renaults nieuwe designtaal, met onder meer het grote, staande Renault-logo en een brede grille. De afwerking met verchroomde details aan de voorzijde en op de zijkanten (raamomlijsting, deurgrepen en badges) zorgen voor een uitstraling van kwaliteit.

De aerodynamica spelen een belangrijke rol in het design, met luchthappers aan weerszijden van het front, windgeleiders aan de achterzijde en gemotoriseerde kleppen die automatisch sluiten om de luchtweerstand te reduceren.

Kenmerkende lichtsignatuur
Renault heeft de nieuwe Mégane voorzien van een kenmerkende lichtsignatuur – zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde en ‘s nachts én overdag zichtbaar – die geïnspireerd is door de Talisman die in juli is onthuld. Daarmee versterkt Renault zijn visuele identiteit.

De dagrijverlichting aan de voorzijde is voorzien van LED-techniek. Dat zorgt voor een kenmerkende C-vormige verlichting die doorloopt tot aan de bumper, wat de nieuwe Mégane direct herkenbaar maakt. De luxer uitgeruste versies zijn voorzien van full-LED-verlichting, voor zowel dim- als grootlicht. Deze Pure Vision LED-techniek biedt een beduidend beter zicht in het donker dan halogeenverlichting.

De achterlichten, eveneens full-LED, branden permanent. Deze moderne verlichting over de volledige breedte van de auto accentueert de breedte van de nieuwe Mégane. Dankzij de nieuwe Edge Light-techniek hebben de achterlichten een rank 3D-effect als van een penseelstreek en stralen een dieprood, naar paars neigend licht uit.

Smaakvol interieur in cockpit-stijl
Renault heeft extra aandacht besteed aan de afwerking en de kwaliteit van de materialen in het interieur, om het rijcomfort in de nieuwe Mégane op een nog hoger niveau te brengen.

Het grote aantal hightech voorzieningen die rond de bestuurder zijn gegroepeerd, benadrukken het idee van een cockpit. De fullcolour head-up display – normaliter voorbehouden aan auto’s in hogere segmenten van de automarkt – doet zijn intrede in de nieuwe Mégane. Het dashboard is bovendien voorzien van een 7-inch TFT kleurendisplay voor het instrumentarium, plus een verticaal 8,7-inch R-Link touchscreen, binnen handbereik op de middenconsole.

Renault heeft speciale aandacht besteed aan de kwaliteit en de sfeer in het interieur. Het zachte materiaal van het dashboard loopt in een vloeiende boog over in de bovenrand van de bekleding van de portieren, en naar de middenconsole. De topversies zijn voorzien van een stuurwiel dat is bekleed met nappaleder met een aangename structuur. Het stuurwiel, de instrumenten, ventilatieopeningen en schakelaars zijn afgewerkt met elegante verchroomde randen.

In de brede, hoge middenconsole is een armsteun geïntegreerd, die in lengterichting is te verstellen. De middenconsole van de topversies is voorzien van twee smalle stroken accentverlichting, waarvan de kleur naar wens is aan te passen aan de persoonlijke smaak dankzij de Multi-SENSE®-technologie.

Het Bose®-audiosysteem biedt een optimale geluidskwaliteit. De ingenieurs van Bose werkten nauw samen met hun collega’s van Renault om negen luidsprekers, een subwoofer en een digitale versterker optimaal in de nieuwe Mégane te integreren. Het geluidssysteem levert daardoor een uitgebalanceerd en glashelder geluid.

Stoelen die je geheel omsluiten
Zorgvuldig vormgegeven stoelen, die de inzittenden geheel omsluiten, bieden optimaal comfort en optimale ondersteuning. Het frame van de stoelen is hetzelfde als dat in de stoelen van de nieuwe Espace en Talisman. De materialen die Renault gebruikt voor de stoelen zijn warm en modern. Renault heeft speciale aandacht besteed aan de verfijnde stiksels aan de bovenkant van de bekleding van de stoelen en de deurbekleding.

De nieuwe Mégane biedt keus uit vijf bekledingsniveaus, alle in diverse tinten zwart. Topversies zijn verkrijgbaar met luxueus velours. De bekleding heeft een krachtige glans en een intens zwart 3D-effect. De topversies zijn voorzien van verwarmbare stoelen met elektrisch verstelbare lendensteunen. De bestuurdersstoel is voorzien van een massagefunctie.

De bagageruimte van de nieuwe Renault Mégane meet 384 liter volgens de VDA-norm, dat is op één na de grootste bagageruimte in het C-segment. Verder is er in het interieur nog eens 25 liter extra bergruimte, verdeeld over diverse compartimenten. Met 175 mm biedt de nieuwe Mégane 20 mm meer knieruimte dan de Mégane 3. De schouderbreedte in het interieur (1.441 mm voorin, 1.390 mm achterin) is een van de grootste in het C-segment. Daarmee biedt de nieuwe Mégane het beste van twee werelden als het gaat om ruimte voor de achterpassagiers en bagageruimte.

Mégane GT: styling geïnspireerd door Renault Sport
De nieuwe Renault Mégane GT is er in een geheel nieuwe, kenmerkende kleur: Bleu Iron. Het design van de voorbumper illustreert de extra sportiviteit die samengaat met het DNA van Renault Sport.

De onderste luchtinlaat is extra breed en wordt geflankeerd door luchthappers. De afwerking in de kleur Dark Metal voor de spiegelbehuizingen benadrukt dat de auto behoort tot de GT-familie. De optionele 18-inch wielen met diamanteffect-finish en GT-badges, zijn speciaal ontwikkeld door Renault Sport. De twee verchroomde uitlaatuiteinden hebben dezelfde stijl als de luchthappers aan de voorzijde. Tussen de uitlaatuiteinden bevindt zich een diffuser die is geïnspireerd op die in de Formule 1. De nieuwe Mégane GT draagt Renault Sport-badges links op de achterzijde en op beide voorschermen.

Het interieur is puur Renault Sport. De diepe sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun, blauw stiksel en een logo in de vorm van een geblokte vlag bieden optimaal comfort en zijdelingse steun. Er is keus uit twee soorten bekleding: stof en Alcantara (leder) met zwarte strepen. Het speciale stuurwiel biedt optimale ergonomie. De aluminium sportpedalen en de combinatie van een speciale versnellingshendel en schakelpeddels achter het stuur zijn ontwikkeld voor sportief rijden. De informatievoorziening van het instrumentenpaneel en de display is ook verbeterd, vooral dankzij de toevoeging van een ‘Race’-modus. Blauwe kleuraccenten op de vlakke delen in het interieur en het blauwe stiksel zijn een verwijzing naar de carrosseriekleur Bleu Iron en versterken de unieke uitstraling van de nieuwe Mégane GT.


VOORZIENINGEN UIT HOGERE SEGMENTEN, UNIEKE TECHNOLOGIE EN UITGEBREID MOTORENAANBOD
De modulaire CMF-voertuigarchitectuur (Common Module Family) voor C- en D-segmentauto’s geeft Renault de mogelijkheid om voor de Mégane een reeks voorzieningen aan te bieden die normaliter zijn voorbehouden aan auto’s in het hogere D-segment. Renault heeft geput uit de voorzieningen uit de nieuwe Espace en Talisman, met onder meer een fullcolour head-updisplay, een 7-inch TFT kleurendisplay voor het instrumentarium, twee versies van de R-Link 2-tablet (7-inch liggend of 8,7-inch staand beeldscherm), Multi-SENSE®-technologie en 4Control. Dit omvangrijke aanbod voorzieningen is uniek in het C-segment.

Fullcolour head-up display uit een hoger segment
De inklapbare fullcolour head-up display verhoogt de veiligheid en het comfort van de bestuurder doordat het duidelijk afleesbaar is en het gemakkelijk maakt om de rijhulpsystemen te gebruiken. Ontspannen rijden: de bestuurder kan de belangrijkste informatie gemakkelijk waarnemen – snelheid, navigatieaanwijzingen en rijhulpsystemen (ADAS) – zonder dat hij daarvoor zijn ogen van de weg hoeft te nemen.

De nieuwe Mégane is voorzien van de nieuwste technologie op het gebied van rijhulpsystemen zoals die onlangs ook zijn gepresenteerd in de nieuwe Espace en Talisman. Het hele spectrum van ADAS-functies is te bedienen via de R-Link 2-multimedia- en navigatiesysteem.

• Geruststellend: beheersing van de snelheid met de adaptieve cruisecontrol en automatisch noodremhulpsysteem (Active Emergency Braking System)
• Waarschuwend: waarschuwingssystemen voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan (Lane Departure Warning), voor te weinig afstand tot de voorligger (Safe Distance Warning), voor overschrijding van de maximumsnelheid gecombineerd met verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition) en waarschuwingssysteem voor verkeerdeelnemers in de dode hoek (Blind Spot Waring)
• Assisterend: achteruitrijcamera, automatisch overschakelen van grootlicht naar dimlicht, parkeerhulp aan voor- en achterzijde en opzij, en Easy Park Assist voor automatisch parkeren.

De eerste auto in het C-segment met een verticale 8,7-inch tablet
De luxer uitgevoerde versies van de nieuwe Mégane zijn optioneel te voorzien van het R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met een verticale 8,7-inch display, gelijk aan die in de nieuwe Espace en Talisman. Als eerste in het segment van de nieuwe Mégane maakt dit scherm voor extra gebruiksgemak gebruik van dezelfde technologie als in smartphones en tablets.

R-Link 2 omvat stemherkenning om snel en veilig instructies te geven voor de bediening van het navigatiesysteem, de telefoon, apps en de radio. De drie naar wens aan te passen homepages bieden snel toegang tot de meest gebruikte functies. Een connectivity-pakket met een abonnement voor twaalf maanden op TomTom Traffic en toegang tot de R-Link Store breidt de gebruiksmogelijkheden van deze multimediatablet verder uit.

De weergave van het 7-inch TFT kleurenscherm van het instrumentenpaneel is aan te passen naar wens van de gebruiker. Het dashboard geeft de belangrijkste gegevens weer, zoals snelheid en talloze andere informatie met betrekking tot de navigatie en rijhulpsystemen.

Innovatieve Multi-SENSE®-technologie
Multi-SENSE® is al leverbaar in de nieuwe Espace en de Talisman. Deze technologie stelt de gebruiker in staat om zijn rijervaring te personaliseren. Dat doet het systeem door de respons van het gaspedaal en de motor aan te passen, net als de schakelsnelheid van de automatische EDC-transmissie en met gebruikmaking van de massagefunctie van de stoelen en van de verlichting van het interieur. De Multi-SENSE®-knop in de middenconsole biedt directe toegang tot deze functies. Het system biedt keus uit vijf rijprogramma’s: ‘Sport’, ‘Normal’, ‘Comfort’, ‘Perso’ en ‘Eco’.Vanwege het sportieve karakter van de GT versie vervalt de ‘Eco’ modus.

Er zijn vijf kleuren voor de sfeerverlichting in het interieur: rood, groen, blauw, paars en bruin. De sfeerverlichting beschijnt de middenconsole en de voor- en achterportieren van de topversies. De kleur is gelijk aan de kleur van de display op het TFT-scherm en die van het verticale multimediadisplay.

Primeur in C-segment: Mégane GT met 4Control
De nieuwe Renault Mégane GT is de eerste auto in het C-segment die voorzien is van 4Control, dat speciaal is geprogrammeerd door de ingenieurs van Renault Sport. Het onderstel met 4Control is een innovatie van Renault dat de stand van de achterwielen controleert. Daardoor biedt het onderstel uitmuntend rijplezier en combineert het een sportief karakter met optimale veiligheid. Op bochtige wegen zorgt 4Control niet alleen voor een precies en dynamisch weggedrag, maar ook voor optimale stabiliteit op hogere snelheden.

In noodsituaties garandeert de vierwielbesturing doeltreffende, bliksemsnelle stuurreacties. De auto laat zich soepeler, preciezer en ontspannener berijden, zodat de bestuurder meer rijplezier ervaart, ongeacht zijn voorkeuren. Het systeem verbetert ook de wendbaarheid bij lagere snelheden en bij parkeermanoeuvres.

Het onderstel van de nieuwe Mégane wordt vervolmaakt met een speciale, nauwkeurige afstemming van schokdempers, vering, ESP, remmen etc. Daarmee blijft het hoge niveau van comfort en wegligging gehandhaafd. De nieuwe Mégane GT maakt gebruik van nieuwe technologie die speciaal voor deze auto is ontwikkeld door Renault Sport: Multi Change Down maakt snel terugschakelen mogelijk en Launch Control zorgt voor een veel efficiëntere acceleratie vanuit stilstand.

“Bij Renault Sport hebben we al onze kennis toegepast om de nieuwe Mégane GT zowel comfortabel te maken als rijplezier te laten bieden. De 4Control vierwielbesturing werkt samen met de wielophanging die speciaal door de ingenieurs van Renault Sport is ontwikkeld om een unieke rijervaring te bieden op elk denkbare wegdek. Met zijn 205 pk (151 kW) sterke motor, de automatische EDC zeventrapstransmissie die ook via schakelpeddels achter het stuur kan worden bediend, zijn unieke vormgeving en het sportieve interieur is de nieuwe Mégane GT de perfecte keus voor wie prestaties, opwinding en rijplezier verwacht van zijn auto”, zegt Patrice Ratti, Managing Director Renault Sport Technologies.

Breed motorengamma – tot wel 205 pk (151 kW) vermogen
Direct vanaf de introductie is de nieuwe Mégane GT leverbaar met de Energy TCe 205 benzinemotor. Die is gekoppeld aan een automatische EDC zeventraptransmissie met dubbele koppeling. De Energy dCi 165 dieselmotor, gekoppeld aan een automatische EDC zestrapstransmissie met dubbele koppeling is in de loop van 2016 de andere motoroptie voor de nieuwe Mégane GT.

De kern van het motorengamma is de Energy dCi 110 dieselmotor met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. Deze versie stoot per kilometer slechts 86 gram CO2 uit (verbruik 3,3 l/100 km) en voldoet aan Renaults criteria voor eco2. Sinds 30 juni 2015 gebruikt Renault het eco2-label om de zuinigste, schoonste motorversie van elk model te markeren.

Het motorengamma bij introductie bestaat uit de volgende motoren:

• Diesel: Energy dCi 110, Energy dCi 110 met EDC transmissie en Energy dCi 130
• Benzine: Energy TCe 100, Energy TCe 130 en Energy TCe 130 met EDC transmissie

Een ‘Hybrid Assist’ dieselmotor wordt in het begin van 2017 aan het gamma toegevoegd. Deze motor moet een NEDC-normverbruik van minder dan 3,0 l/100 km en een CO2-emissie van maximaal 76 g/km realiseren (voorlopige cijfers). Daarmee is de nieuwe Mégane marktleider op het gebied van laag brandstofverbruik en lage CO2-emissie. Dat is mogelijk doordat het systeem energie herwint zodra de auto vertraagt en/of remt. Vervolgens ondersteunt het system met de herwonnen energie de acceleratie onder bepaalde omstandigheden, vooral bij lage toerentallen. Daarmee worden rijplezier en extreem economisch rijden perfect met elkaar gecombineerd.


NIEUWE RENAULT TALISMAN EN TALISMAN ESTATE: STIJL, COMFORT EN RIJPLEZIER

Renault heeft de internationale autoshow (IAA) van Frankfurt 2015 gekozen als de plaats waar het de Talisman en de Talisman Estate aan het publiek introduceert. In Europa worden in het D-segment waarin de Talisman thuishoort, jaarlijks meer dan een miljoen auto’s verkocht. 54% daarvan zijn stationwagens. De Renault Talisman Estate heeft dezelfde kwaliteiten als de in juli al geïntroduceerde Talisman sedan. Daarbovenop biedt de Talisman Estate de praktische bruikbaarheid van een stationwagen.

Sportieve lijnen
De Renault Talisman Estate heeft exact dezelfde afmetingen als de Talisman: lengte 4.860 mm, breedte 1.870 mm, hoogte 1.460 mm en wielbasis 2.810 mm. De voorzijde draagt Renaults nieuwe merkidentiteit, met het verticale Renault-logo prominent op de verchroomde grille. De nieuwe lichtsignatuur van Renault is ook op de Talisman Estate aanwezig: de C-vormige dagrijverlichting, die doorloopt tot aan de bumper. De verlichting is het nieuwste van het nieuwste op het gebied van verlichtingstechniek met Pure Vision LED-techniek voor dim- en grootlicht op de topversies van de Talisman Estate.

De taillelijn golft lichtjes over de wielkasten en geeft het zijaanzicht van de auto een duidelijke dynamiek. De dakrails in chroomkleur met satijnglas accentueren de daklijn, die extra lang lijkt door de dakspoiler. De C-stijl en de met chroom omlijste zijruiten maken het zijaanzicht extra verfijnd. De schuine achterruit geeft een dynamisch accent op de achterzijde, zonder dat die daarbij inboet aan bagageruimte.

De grote lichtmetalen wielen zijn er in maten van 16- tot 19-inch – en vullen de fraai gevormde wielkasten perfect. De achterlichten zijn voorzien van Edge Light-technologie, waardoor ze een 3D-effect geven. De achterlichten zijn permanent ingeschakeld en geven de Talisman een kenmerkende lichtsignatuur.

Eenvoudig te beladen met een bagageruimte van bijna 1.700 liter
De bagageruimte heeft een lage tildrempel van slechts 571 mm. De achterklep is elektrisch te bedienen – net als die van de Talisman – en biedt een opening van maar liefst 1.074 mm breed. De in ongelijke delen (60/40) neerklapbare achterbank is voorzien van Easy Estate-bediening, waarmee de rugleuning snel en eenvoudig is neer te klappen met twee hendels in de bagageruimte.

Dankzij de automatische bediening van de achterklep – te activeren met een simpele voetbeweging onder de achterbumper – opent en sluit de klep zich ‘handsfree’, om laden en lossen te vergemakkelijken.

De Talisman Estate heeft een bagageruimte van 572 liter (VDA) tot aan de hoedenplank en de maximale lengte van de laadvloer is 1.116 mm. Met de achterbank neergeklapt neemt de lengte van de bagageruimte toe tot 2.010 mm. Daarmee is het volume van de bagageruimte bijna 1.700 liter (VDA).

Een ruim interieur en comfortabele stoelen
De Renault Talisman Estate is ontwikkeld met het welzijn van bestuurder en passagiers hoog op de prioriteitenlijst. De Talisman Estate is – net als de Talisman – leider in zijn klasse als het gaat om interieurruimte. De Estate-versie biedt bovendien 30 mm extra hoofdruimte voor de achterpassagiers, waardoor de hoogte 886 mm bedraagt.

• hoogte voorin, van zitting tot dak: 902 mm
• hoogte achterin, van zitting tot dak: 886 mm
• breedte voorin op ellebooghoogte: 1.512 mm
• knieruimte achterin: 262 mm
• meer dan 25 liter bergruimte in het interieur

De comfortabele en uitgebreid verstelbare voorstoelen bieden het beste in hun klasse. Ze bieden tot wel tien voorkeursinstellingen (waarvan acht elektrisch instelbaar). Bovendien kan de zitting tot wel 60 mm (Initiale Paris) in lengte worden aangepast.

• Viervoudig elektrisch verstelbare lendensteunen (hoogte/diepte)
• Massagefunctie die kan worden aangepast voor het type massage en de intensiteit (twee programma’s en vijf reeksen)
• Zesvoudig verstelbare hoofdsteunen
• Verwarmbare zitting en rugleuning
• Geheugen voor zes individuele instellingsprofielen

Twee belangrijke nieuwe voorzieningen:
• Geïntegreerde ventilatie voor meer comfort bij warm weer
• Nieuwe ‘Cover Carving Technology’: semi-starre, sterke, lichtgewicht schaal in de rugleuning van de voorstoelen, waardoor extra ruimte vrijkomt, onder meer ruim drie centimeter extra knieruimte voor de achterpassagiers

Vier uitrustingsniveaus:
De Talisman Estate biedt keus uit vier uitrustingsniveaus, onder meer de topuitvoering Initiale Paris, die nog meer verfijning en comfort biedt, met de exclusieve Noir Améthyste metaallak, speciale nappa-lederen bekleding met aangename oppervlaktestructuur en verbeterde geluidsisolatie door de toepassing van onder meer gelamineerde zijruiten.

Gedurfd ontwerp voor Renaults grote sedan
Door de keus voor de sedan-carrosserievorm – die populair is in het D-segment – heeft de Renault Talisman uitgebalanceerde proporties en biedt hij tegelijkertijd riante interieurruimte, aangevuld met de voor Renault typerende kenmerken met Renaults warmte en uitnodigende DNA. De Talisman overtuigt zijn inzittenden met de meeste ruimte in zijn klasse, ultra-comfortabele stoelen en 608 liter bagageruimte.

Multi-SENSE® en 4Control
De Renault Talisman en Talisman Estate delen veel technologie. Als primeur in het D-segment combineert de Talisman het 4Control-systeem met Active Damper Control. In de stad geeft het 4Control-onderstel de Talisman uitzonderlijke wendbaarheid. De stabiliteit in bochten en wendbaarheid bij uitwijkmanoeuvres plaatsen de Talisman op eenzame hoogte als het gaat om comfort en bedieningsgemak.

Multi-SENSE®-technologie biedt de bestuurder de mogelijkheid om de rijervaring te personaliseren met vier voorgeprogrammeerde instellingen (‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Neutraal’ en ‘Eco’) en een volledig te programmeren ‘Perso’-modus. Deze modi zijn te selecteren via het R-Link 2-multimedia- en navigatiesysteem en de knop op de middenconsole. Ze beïnvloeden de reacties van de motor, de instellingen van de EDC-transmissie, de mate van bekrachtiging van het stuurwiel, de instellingen van de Active Damper Control en de instellingen van het 4Control-systeem.

De Talisman kan in een oogwenk van persoonlijkheid veranderen: met een knop kan de bestuurder in slechts twee klikken wisselen tussen bijvoorbeeld de ‘Comfort’- en de ‘Sport’-modus.

De voertuigarchitectuur van de Talisman – met een lager zwaartepunt en de lage zitpositie van de bestuurder – zorgt ervoor dat de voordelen van Multi-SENSE® tot het uiterste zijn te benutten. Vooral als de dynamische ‘Sport’-modus is geselecteerd. Of hij nu in de stemming is voor een snelle, sportieve rit of juist voor een soepele, comfortabele en verfijnde rit, hij heeft het voor het kiezen – van het ene op het andere moment.

Tegelijk past het systeem de sfeer in de auto aan de rijmodus aan door niet alleen de kleur (blauw, rood, sepia, groen en paars) van de interieurverlichting aan te passen, maar ook de weergave en de kleuren op de informatiedisplay op het dashboard en het motorgeluid.

R-Link 2
De Renault Talisman is uitgerust met Renaults R-Link 2 multimediatablet, met een horizontaal 7-inch of een verticaal 8,7-inch scherm op de hogere uitrustingsniveaus. R-Link 2 stuurt de rijhulpsystemen van de auto aan en alle standaard bedieningsfuncties van het navigatiesysteem, het audiosysteem en de climate control. De weergave op de touchscreen omvat ook de knop om van Multi-Sense-setting te wisselen, een multifunctionele draaiknop op de middenconsole en aanvullende knoppen op het stuur.

De homepages zijn nu door de bestuurder zelf vorm te geven, zodat hij de interface aan zijn voorkeuren kan aanpassen en direct toegang heeft tot de functies die hij het meest gebruikt.

Op maat gemaakt Bose®-soundsysteem
De Talisman Estate is voorzien van een op maat gemaakt BOSE® Surround Sound-systeem, dat twaalf high-performance luidsprekers en een subwoofer omvat. Centerpoint® Technology vormt het signaal van de stereobronnen om tot een multi-channel signaal om Surround Sound te creëren. De digitale bewerking van het Bose®-signaal houdt ook rekening met de akoestische eigenschappen van de Talisman, zodat het geluid optimaal is uitgebalanceerd.

Een uitgebreide reeks rijhulpsystemen (ADAS)
• Geruststellend: adaptieve cruise control (Adaptive Cruise Control, ACC); actief noodremhulpsysteem (Active Emergency Braking System, AEBS).
• Waarschuwend: waarschuwingssystemen voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan (Lane Departure Warning, LDW), voor te weinig afstand tot de voorligger (Safe Distance Warning, SDW), voor overschrijding van de maximumsnelheid (Over Speed Prevention, OSP) gecombineerd met verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition, TSR) en voor verkeerdeelnemers in de dode hoek (Blind Spot Warning, BSW).
• Assisterend: achteruitrijcamera; automatisch dim- en grootlicht; elektronische handrem; parkeersensoren aan voor- en achterzijde en opzij; handsfree parkeerhulp.

De inklapbare fullcolour head-up display geeft belangrijkste informatie weer, zodat de bestuurder ontspannen kan rijden: huidige snelheid, navigatieaanwijzingen, rijhulpsystemen (ADAS).

Rijplezier dankzij efficiënte aandrijflijnen
De Renault Talisman Estate biedt keus uit hetzelfde motorengamma als de Talisman.

Twee benzinemotoren:
• Energy TCe150 met automatische zeventraps EDC-transmissie
• Energy TCe 200 met automatische zeventraps EDC-transmissie

Drie dieselmotoren:
• Energy dCi 110, leverbaar in combinatie met handmatig te bedienen zesversnellingsbak en automatische zestraps EDC-transmissie (volgt later)
• Energy dCi 130, leverbaar in combinatie met handmatig te bedienen zesversnellingsbak en automatische zestraps EDC-transmissie
• Twinturbo Energy dCi 160 met automatische zestraps EDC-transmissie

✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!