Ontdek de Renault Elektrische auto's

Denk aan een stad zonder verkeerslawaai en uitlaatgassen, een duurzame en verantwoordelijke maatschappij. Dat is de wereld die Renault voor ogen heeft. Om dit bereiken heeft Renault een reeks elektrische en hybride auto's ontwikkeld.

Stil, schoon, voordelig

Elektrisch, hybride of plug-in hybride?

Elektrisch rijden biedt een ander perspectief op autorijden en koppelt rijplezier aan verantwoordelijkheid voor het milieu.

Voordelen elektrisch rijden

100% Elektrisch rijden: ontdek de vrijheid

Om het hoofd te bieden aan de huidige milieu-uitdagingen, staat elektrische innovatie centraal in onze toekomstvisie. Met bijna tien jaar ervaring in het ontwerp, de productie en de verkoop van elektrische wagens zijn we erin geslaagd om een goede basis te leggen voor een schonere mobiliteit.

Rij in volledige stilte zonder uitstoot en bespaar tegelijkertijd op je kosten. Lees alle voordelen van 100% elektrisch rijden hieronder. 

Duurzaam elektrisch rijden

E-Tech full hybrid: elektrisch rijden, zonder stekker

Je bespaart brandstof, stoot minder CO2 uit en geniet van de voordelen van een elektrische auto: vloeiend, stil en snel rijden en tot wel 80% elektrisch rijden. 

De technologie van de E-Tech aandrijflijn bestaat globaal uit drie delen:

  1. Energie-management: het verdelen en omzetten van energie
  2. Energie-terugwinning: het terugwinnen van energie bij remmen en afremmen
  3. Een innovatieve multi-mode versnellingsbak zonder koppeling
Iets voor mij?

E-Tech plug-in hybrid: on-demand elektrisch rijden

Je kiest voor je dagelijkse ritten voor volledig elektrisch rijden. En bij langere ritten voor de hybride optie. Profiteer van het beste van 2 werelden. 

De technologie achter de oplaadbare plug-in hybrid modellen van Renault draait volledig om veelzijdigheid. Voor je alledaagse ritten kun je in volledig elektrische modus rijden zonder brandstof te verbruiken, maar je kunt ook langere ritten maken zonder je zorgen te hoeven maken over de actieradius.

Voordelen elektrisch rijden

Voordelen elektrisch rijden

Stil

Een elektromotor maakt nauwelijks geluid. Prettig voor jou én andere weggebruikers.

Schoon

Rijden op stroom veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan rijden op benzine of diesel.

Voordelig

Gemiddeld betaal je vier euro voor honderd kilometer elektrisch bereik. Kan je voor een zakelijk tarief opladen, dan ligt het bedrag ruim de helft lager.

Duurzaam elektrisch rijden

Duurzaam

Volgens een analyse van TNO is elektrisch rijden duurzamer dan rijden op benzine of diesel. Met een elektrische auto kan je bovendien kiezen voor zonnestroom en/of windstroom, zodat de uitstoot per kilometer nagenoeg nihil is.

Om je in staat te stellen de batterij thuis op te laden, hebben we een aantal laadoplossingen voor thuis. 

Iets voor mij?

Iets voor mij?

Elektrisch autorijden is makkelijk voor mensen die:

1. Thuis of op het werk de mogelijkheid hebben om de auto op te laden. Zelfs als je honderd kilometer van je werk woont, kan je zo jouw mobiliteitsbehoefte invullen.

2. Graag bezig zijn met innovatieve en duurzame techniek.

3. Bewust omgaan met mobiliteit, energie en milieu.

  

Dagelijks opladen is eenvoudig

De laadoplossingen van Renault

Thuis opladen

Thuis opladen

Om je in staat te stellen de batterij thuis op te laden, werken wij samen met Just Plug-In.

MEER INFORMATIE
Onderweg opladen

Onderweg opladen

Laad jouw Renault E-Tech electric. op bij een van de duizenden oplaadpunten voor elektrische auto's verspreid over het hele land.

MEER INFORMATIE

Bijtelling, subsidies, afschrijving en onderhoud

De kosten van elektrisch rijden

Bijtelling en subsidies

Bijtelling en subsidies

Zakelijk rijders rekenen 16% bijtelling over de catalogusprijs tot 30.000 euro. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. 

De Nederlandse overheid biedt een aantal fiscale incentives: vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting en een lagere fiscale bijtelling van 16% voor zakelijk rijders.

Verder geven diverse plaatselijke overheden (onder voorwaarden) ook subsidie op de aanschaf van een elektrisch voertuig en de laadpunten.

Meer informatie over de regelingen vind je op de websites van Nederland Elektrisch en van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Afschrijving en onderhoud

Afschrijving en onderhoud

De onderhoudscontracten voor op brandstof lopende auto's en elektrische auto's zijn identiek.

Een elektrische auto is echter gemakkelijker en goedkoper te onderhouden dan een auto met een verbrandingsmotor. Zo moet de olie van een auto met een verbrandingsmotor regelmatig worden ververst om een goede smering en koeling van het motorblok te verzekeren.

Olie verversen is verleden tijd, want de elektromotoren in elektrische auto's hoeven niet te worden gesmeerd. Dat geldt ook voor de remblokken, remschijven en remtrommels, die aanzienlijk langer meegaan.

Meer informatie over het onderhoud van een elektrische Renault vind je hier.


Ontdek waarom deze ondernemers overstapten op 100% elektrisch rijden.

Wat anderen zeggen

Banketbakkerij van Dijk

Post NL



Vragen?

Bekijk de FAQ

Actieradius

  • Wat is een goedgekeurde actieradius?

    Dit is de actieradius gemeten volgens de standaardmethode WLTP.
    WLTP is de afkorting van Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, een richtlijn die de wereldwijd geharmoniseerde standaard beschrijft voor het bepalen van voertuigemissies, brandstofverbruik en elektrisch bereik van lichte voertuigen.

  • Waarom verschilt de werkelijke actieradius zo veel van de goedgekeurde actieradius?

    De werkelijke actieradius verschilt van de goedgekeurde actieradius wegens een aantal variabelen die verband houden met het werkelijke gebruik van de auto, zoals de rijstijl, het soort rit, de snelheid en het weer. Daarom hebben we het over de werkelijke actieradius.

  • Hoe kan ik mijn actieradius beheren?

    Voor de E-Tech electric.-serie leveren we online services waarmee je de actieradius beheert. Je beheert de actieradius op afstand met My Renault: overal waar je bent, zie je realtime het laadniveau en de actieradius van jouw Renault E-Tech electric.-auto, het lopende laadproces of de laadgeschiedenis.

    Jouw rijstijl is direct van invloed op de actieradius van jouw Renault E-Tech electric.


    Dit zijn een paar tips om de actieradius te optimaliseren:
    - beperk je snelheid en accelereer met mate
    - neem een rustige rijstijl aan
    - rijd zo veel mogelijk met een constante snelheid: regel de snelheid door beheerst te accelereren, ook als je bergaf rijdt
    - denk vooruit
    - maak gebruik van regeneratief remmen: als de auto gestopt moet worden, laat dan eerst het versnellingspedaal los en breng de auto pas daarna tot stilstand.

  • Hoe kan ik mijn actieradius controleren?

    Achter het stuur van een Renault E-Tech electric kan je het energieverbruik realtime volgen op de econometer. Het dashboarddisplay toont de resterende actieradius op basis van het laadniveau van de batterij en het gemiddelde verbruik.


    Je kan het laadniveau en de resterende actieradius ook op afstand controleren op een computer of smartphone, via de service 'My Renault', die standaard wordt geleverd bij alle versies van de Renault ZOE E-Tech Electric.

  • Hoe kan ik mijn actieradius verbeteren?

    Er zijn verschillende manieren om de actieradius te maximaliseren.

    De belangrijkste factor is jouw rijstijl. Om de actieradius te vergroten en optimaal te profiteren van de energieterugwinning tijdens het remmen, is het nodig dat je zuinig rijgedrag ontwikkelt: denk vooruit, rem af op de motor, rij bewust...
    Volg het advies van de interactieve R-LINK tablet. Na elke rit kan je daarop zien hoe zuinig je gereden hebt en krijg je tips om de actieradius te vergroten.

    Bovendien kan je de ECO-rijmodus inschakelen om de actieradius nog verder te vergroten. In die stand worden de airconditioning of verwarming en de dynamische prestaties van de auto teruggeschroefd om extra kilometers te winnen. Dat kan oplopen tot 8 à 10% van de actieradius.

  • Welke invloed hebben files op de actieradius?

    Wanneer je de elektrische auto start, hoor en voel je niets. Dat is ook zo als je in de file staat. De elektromotor gebruikt alleen energie tijdens het accelereren. Als de auto stilstaat, wordt er alleen energie verbruikt door ingeschakelde hulpapparatuur zoals de verwarming of airconditioning. In een file moet je constant stoppen, optrekken en afremmen, wat in feite gunstig is voor elektromotoren omdat die energie terugwinnen tijdens het vertragen en afremmen (in tegenstelling tot de meeste diesel- of benzinemotoren).

  • Hebben elektronische apparaten invloed op de actieradius?

    Elektronische apparaten beïnvloeden de actieradius van de Renault, maar die invloed is beperkt in vergelijking met die van de voornaamste 4 factoren die de actieradius van een elektrische auto beperken: soort rit, snelheid, gebruik van airconditioning en verwarming en rijstijl.

  • Hoe presteert de batterij?

    Net als andere batterijen houdt ook de batterij van een E-Tech electric-auto haar lading minder goed vast bij koud weer dan bij een gematigde temperatuur. Toch bleef de batterij van de Renault ZOE E-Tech Electric tijdens een test in Kiruna, Zweden, bij een extreem lage temperatuur van -20°C volkomen normaal werken.


    Zeer lage temperaturen kunnen tot gevolg hebben dat het langer duurt om de batterij te laden, dat de actieradius van een volle batterij afneemt of dat het energieverbruik toeneemt door het gebruik van de verwarming.

  • Wat gebeurt er als de batterij leegraakt?

    Het batterijhuurcontract geeft 24/7 recht op uitgebreide hulp onderweg, ook als de batterij leegraakt. Als de batterij leeg is, brengt iemand je naar het laadpunt van jouw keuze binnen een radius van 80 km.

Opladen

  • Wat gebeurt er als de batterij elke dag wordt opgeladen, ook als zij niet leeg is?

    De nieuwe lithium-ion batterijen waarmee auto's van Renault zijn uitgerust, hebben geen geheugeneffect. Ze kunnen dan ook altijd worden opgeladen zonder dat de batterijprestaties daaronder lijden, ook als er nog batterijlading aanwezig is. De lithium-ion technologie is momenteel de efficiëntste op de markt. Door de hoge energiedichtheid kunnen er meer Wh per kg worden opgeslagen, voor een optimale actieradius. Wat het laden betreft gelden er geen beperkingen. De batterij kan zelfs worden bijgeladen als zij niet helemaal leeg is.

  • Verliest de batterij lading als de auto niet wordt gebruikt?

    De dagelijkse ontlading van de batterij is te verwaarlozen. De auto moet wekenlang stilstaan voor er een ladingverlies van betekenis waar te nemen is.

  • Is de batterij recycleerbaar?

    Renault is een partnershipovereenkomst aangegaan met de multinational UMICOR, de marktleider in recycling van lithium-ion batterijen.
    Beschadigde batterijen of batterijen die het einde van de levensduur hebben bereikt, zamelen we in en sturen we naar diagnosecentra gestuurd, waar ze een andere toepassing buiten de autosector krijgen toegewezen of volledig worden gerecycleerd.

    Bij recyclage splitsen we de batterijen eerst in subsystemen en vervolgens in modules (batterijcellen). De modules recyclen we via de gebruikelijke kanalen. UMICORE onderwerpt de modules en cellen eerst aan een pyrometallurgische behandeling en vervolgens aan een hydrometallurgische behandeling om het metaal terug te winnen.

Elektrisch rijden

  • Elektrisch rijden 1

    De nieuwe lithium-ion batterijen waarmee auto's uit de E-Tech electric-serie van Renault zijn uitgerust, hebben geen geheugeneffect. Ze kunnen dan ook altijd worden opgeladen zonder dat de batterijprestaties daaronder lijden, ook als er nog batterijlading aanwezig is. De lithium-ion technologie is momenteel de efficiëntste op de markt. Door de hoge energiedichtheid kunnen er meer Wh per kg worden opgeslagen, voor een optimale actieradius. Wat het laden betreft gelden er geen beperkingen. De batterij kan zelfs worden bijgeladen als zij niet helemaal leeg is.

  • Elektrisch rijden 2

    De dagelijkse ontlading van de batterij is te verwaarlozen. De auto moet wekenlang stilstaan voor er een ladingverlies van betekenis waar te nemen is.

  • Is de batterij recycleerbaar?

    Renault is een partnershipovereenkomst aangegaan met de multinational UMICOR, de marktleider in recycling van lithium-ion batterijen.
    Beschadigde batterijen of batterijen die het einde van de levensduur hebben bereikt, worden ingezameld en naar diagnosecentra gestuurd, waar ze een andere toepassing buiten de autosector krijgen toegewezen of volledig worden gerecycleerd.
    Bij recyclage worden de batterijen eerst gesplitst in subsystemen en vervolgens in modules (batterijcellen). De modules worden ofwel opnieuw gebruikt ofwel gerecycleerd via de gebruikelijke kanalen. UMICORE onderwerpt de modules en cellen eerst aan een pyrometallurgische behandeling en vervolgens aan een hydrometallurgische behandeling om het metaal terug te winnen.

  • Welke regelingen zijn er om de batterij op te laden bij een Renault-dealer?

    Je kan jouw elektrische auto één uur per dag gratis laden in het deelnemende Renault-netwerk*.

    Sinds 30 september 2013 bieden 372 Renault-dealers één uur laden via een snellaadstation aan (vermogen van 22 kW per laadpunt). In slechts één uur kan je de batterij van de Renault ZOE E-Tech Electric op die manier tot 80% opladen. Bekijk hier de locaties van alle laadpunten.

    * Tijdens kantooruren en op voorwaarde van beschikbaarheid van de laadstations, voor alle merken elektrische auto's met een laadkabel voor de Wallbox en openbare laadpunten (type 3).

  • Hoe laad ik de batterij op?

    Doordat je de batterij huurt, heb je altijd de beschikking over een batterij die in perfect werkende staat verkeert, met ten minste 75% van de originele capaciteit. Om het risico op elektrische schokken, letsel of brandwonden te voorkomen, mag je de batterij niet zelf demonteren. Dat mag alleen gedaan worden door een erkende E-Tech electric-monteur.

Stam Renault voorraad en occasions

Een nieuwe auto moet volledig passen bij uw wensen. Heeft u vragen? Wij helpen u graag bij uw zoektocht.

*Gebaseerd op daadwerkelijke praktijkervaring. Actieradius kan evenwel variëren, afhankelijk van factoren zoals plaats van gebruik, wegconditie, rijstijl, temperatuur en beladingsgraad.

✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!