De populariteit van elektrisch rijden neemt fors toe. We zien steeds meer elektrische auto’s op de weg. Elektrisch rijden wordt in 2023 ook steeds meer een standaard dan een uitzondering. De populariteit is onder andere te verklaren doordat de actieradius toeneemt en de aanschafprijs van een elektrische auto steeds interessanter wordt.
De overheid stimuleert elektrisch rijden middels het verlenen van een subsidie. Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Met deze subsidie wordt de drempel lager gemaakt om over te stappen op een elektrische auto. Lees hier alles over de overheidssubsidie.
Elektrisch rijden heeft nogal wat voordelen ten opzichte van rijden op een andere brandstof.
Daarnaast is het ook zeker niet onbelangrijk dat je altijd wel een parkeerplaats kunt vinden. Meer over de voordelen van elektrisch rijden vind je op onze pagina voordelen privé rijden en voordelen zakelijk rijden.
Stam Renault biedt meerdere modellen elektrische auto’s. Zowel voor de particuliere als voor de zakelijke markt. Voor zowel zakelijk elektrisch rijden alsook particulier elektrisch biedt Stam elektrische modellen. De Renault ZOE E-TECH Electric, Renault Scenic E-Tech Electric , de Renault Megane E-Tech Electric en de nieuwe 100% elektrische Renault 5 zijn beschikbaar voor de particuliere als de zakelijke rijder en voor de zakelijke markt de Renault Master E-Tech Electric, Renault Trafic E-Tech Electric en de Renault Kangoo E-Tech Electric.
Met een elektrische auto kun je tegenwoordig al veel verder rijden dan in de startfase. Ieder merk en model heeft haar eigen actieradius. Voor Renault verschilt dit ook of je een Renault ZOE of Renault TWINGO E-Tech ELectric rijdt of een Renault KANGOO E-Tech Electric. De Renault Twingo heeft een actieradius van maximaal van 190 km WLTP* en tot 270 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus. Genoeg om zonder problemen de week door te komen. Renault heeft de Megane E-Tech electric een actieradius meegegeven van maar liefst 470 km WLPT* (300 km met de 40 kWh-accu). Ook de actieradius van de Kangoo E-Tech Electric is erg goed met een WLTP actieradius van 285 km.
De uiteindelijke actieradius is afhankelijk van onder andere de snelheid, temperatuur en belading. Lees hier meer over de actieradius van elektrische Renault auto’s bij Stam.
Het aantal oplaadpunten in Nederland neemt alsmaar toe. Momenteel zijn er al meer dan 7500 oplaadpunten. Opladen van je elektrische auto kan in winkelcentra, parkeerplaatsen, op het werk of thuis. Bij kantoren hebben de oplaadpunten vaak meer vermogen dan thuis en hierdoor is het op kantoor mogelijk om de Renault ZOE in 2 tot 3 uur op te laden, waar dit thuis langer zal duren. Voor het laden bij een openbaar laadpunt zijn verschillende abonnementsvormen. Meer informatie over laadoplossingen voor elektrische auto’s.
Je wilt een elektrische auto aanschaffen maar je weet eigenlijk nog niet goed waar je allemaal op moet letten? Stam biedt een Elektrisch rijden koopwijzer waarin alle kenmerken en voordelen van elektrisch rijden worden beschreven.
Je hebt de voordelen ervaren van een elektrische auto en hebt interesse om te leasen. Stam Private Lease is dé leasevorm om als particulier een nieuwe auto te leasen. Op deze manier heb je geen omkijken naar het onderhoud en onvoorziene uitgaven. Je kunt nu tijdelijk profiteren van ons actietarief. Lease de nieuwe Renault ZOE voor slechts € 604,- per maand bij STAM.
Voor de zakelijk markt stimuleert de overheid al langer elektrisch rijden middels fiscale maatregelen. De nieuwe elektrische modellen rijd je nog met 16% bijtelling. Daarnaast hoef je je uiteraard geen zorgen te maken over de groeiende milieuzones. Ervaar zakelijk elektrisch rijden bij Stam en profiteer van het zeer interessante maandbedrag en bijtelling.
Je wordt pas echt overtuigd van elektrisch rijden wanneer je het hebt ervaren. Direct vermogen en een oase van rust tijdens het rijden. Nog nooit in een elektrische auto of bedrijfswagen gereden? Vraag een vrijblijvende proefrit aan en laat je overtuigen van alle voordelen!
De kosten van elektrisch rijden hangen af van of je een elektrisch auto aanschaft, least of financiert. Bij aanschaf en financieren heb je naast het aanschaf bedrag ook de kosten voor het onderhoud, wegenbelasting, afschrijving van een elektrische auto en het verbruik/de kosten per kilometer. Bovendien kan je bij aanschaf van een ZOE kiezen tussen het kopen of huren van een batterij. Hierdoor verschilt het aanschafbedrag. Bij private lease zitten de kosten van onderhoud, wegenbelasting en afschrijving (buiten de verbruik/stroom kosten) verwerkt in het maandbedrag. Het onderhoud van een elektrische auto is lager dan een brandstofauto en de kosten per kilometer zijn relatief laag. Daarnaast heb je geen wegenbelasting bij een elektrische auto. De aanschafwaarde en afschrijving hangt sterk af van het merk en model. De Renault ZOE en hybride E-tech modellen zitten qua kosten in het lagere segment.
Wat kost een elektrische auto?De aanschafwaarde van een elektrische auto hangen af van het merk en model dat je kiest. Renault is in Europa marktleider in elektrische voertuigen en heeft ruim 9 jaar expertise en daarmee een sterke positie veroverd als pionier en Europees leider op gebied van elektrisch rijden. Stam biedt voor de particuliere en zakelijke rijders de Renault MEGANE E-Tech Electric, ZOE E-Tech Electric, TWINGO E-Tech Electric en TWIZY en voor de bedrijven de Kangoo E-Tech Electric en de Master E-Tech Electric Prijzen van alle modellen vind je op onze website. Daarnaast heeft Renault nieuwe hybride motoren voor de nieuwe Renault CLIO en CAPTUR. Met onze E-TECH-technologie kun je duurzamer rijden, besparen op brandstof én voordeel behalen op de wegenbelasting.
Hoe werkt een elektrische auto?Een elektrische auto is qua aandrijving anders dan een benzine, diesel of LPG auto. Een elektrische auto wordt aangedreven met een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor. De elektromotor is te vinden onder de auto of in de achterbak. De energie bij een verbrandingsmotor wordt opgewekt door het verbranden van benzine of diesel. Bij een elektrische auto komt de energie vrij door dat er elektromagnetische krachten opgewekt worden. Alle elektrische auto’s en bedrijfswagens worden aangedreven door een grote Lithium-Ion batterij die zo efficiënt mogelijk de beschikbare energie afgeeft. Renault werkt voortdurend aan het doorontwikkelen van de batterij, de constructie van de cellen en de samenstelling van de materialen waarvan deze is gemaakt voor een zo groot mogelijke actieradius. Renault is tijdens de hele levensduur van de batterij verantwoordelijk, dus ook aan het einde van de levenscyclus.
Wat kost een elektrische auto opladen?Globaal gezien kun je op twee manieren laden: wisselstroom en gelijkstroom. Openbare laadpunten leveren voor het merendeel wisselstroom (AC) in Europa. Automobilisten kunnen hier op verschillende vermogens laden, afhankelijk van het van het soort laadpunt. Hoe meer vermogen een laadpunt kan leveren, hoe sneller de batterij weer is opgeladen. Het laden thuis via een wallbox komt uit op circa 22 cent per kWh (goed voor 5 tot 7 kilometer rijden). Veel bedrijven vergoeden de laadkosten thuis. Grootverbruikers (vanaf 3x 80 ampère) betalen 7 cent per kWh. In dat geval rijd je dus elektrisch voor maar 1 cent per kilometer. Elektriciteitsprijzen variëren per aanbieder en veranderen periodiek. Nederland is koploper op het gebied van publieke laadpunten. Ruim een kwart van alle publieke laadpunten in Europa staan in Nederland. En we hebben een uitgebreid netwerk van gelijkstroom/ snelladers(DC) langs de snelwegen. Bij snelladers hangt de kabel vast aan het laadstations, omdat er zwaardere kabels nodig zijn in verband met de hogere vermogens waarop er wordt geladen. Je kunt met een laadpas of verschillende apps bij laadpunten laden. De tarieven per aanbieder verschillen. Bij sommige betaal je een starttarief per sessie, bij anderen betaal je over de totale tijdsduur dat je aan het laden bent. De nieuwe Renault ZOE heeft een Caméleon-lader. De Caméléon-lader zet de wisselstroom van het laadpunt zelf om in gelijkstroom om de batterij op te laden. Hiermee is een dure investering in een DC lader niet nodig. De naam Caméléon verraadt ook wat deze lader doet: hij past zich direct aan het beschikbare vermogen van het laadpunt aan, zodat je altijd op maximaal beschikbaar vermogen kunt laden.
Is elektrisch rijden goedkoper?Of een elektrische auto goedkoper is dan een diesel of benzine auto hangt af van meerdere factoren waaronder: brandstofkosten, wegenbelasting, gemiddeld onderhoud, kosten en afschrijving. Op de Renault ZOE modelpagina kun je op basis van jouw aantal kilometers per jaar berekenen wat voor jouw de beste keuze is: diesel, benzine of elektrisch.
Hoe ver kan ik rijden met een elektrische auto?Bij elektrische auto’s gaat het vaak over de actieradius, ook wel range of bereik genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden op één acculading. Je kunt het vergelijken met de afstand die een brandstofauto komt op een volle tank benzine of diesel, met natuurlijk het belangrijkste verschil dat je tankt met een stekker. De actieradius van een elektrische auto wordt, net als bij een brandstofauto, bepaald door een aantal factoren: plaats van gebruik (bergen, vlak), rijstijl, uitrusting, weersomstandigheden en belading van de auto. Als je in de winter volgeladen door de bergen rijdt met al je vrienden en ski-spullen achterin, rijd je logischerwijs minder ver, dan in de zomer in je eentje door de duinen naar het strand. Elke elektrische auto heeft een verbruiksmeter waarmee je jouw energieverbruik kunt optimaliseren. Uit onderzoek is gebleken dat 66% van alle ritten die men maakt in Nederland minder dan 15 km zijn, 25% zit tussen de 15 en 50 km.
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk