Stam Groep; Al generaties lang passie voor mobiliteit.
De Stam Groep helpt je in alle opzichten verder op weg. Bij Stam vindt je namelijk naast de dealerschappen van Renault, Dacia, Alpine en Nissan, autoschadeherstelbedrijven, een leasemaatschappij, een assurantiebedrijf, tankstations en een Vakgarage vestiging. In die veelzijdigheid ligt de kracht van de Stam Groep.
Onze verschillende afdelingen werken nauw met elkaar samen en reageren voortdurend op ontwikkelingen in de markt. Je profiteert bij Stam dus maximaal van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Maak kennis met Stam en de verschillende afdelingen en bekijk de Stam bedrijfsfilm!
Visie Stam Groep:
* De Stam Groep wil middels een optimaal verdeeld rayon haar klanten op een duurzame en proactieve wijze met haar producten en diensten bedienen.
* De Stam Groep stelt zich ten doel erkend te worden door klanten en prospects in ieder segment van de markt al een topspeler op het gebied van betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid en service.
Historie Stam Groep
1910 - 1920 Ni regret du Passé, ni peur de l'Avenir
Het bovenstaande (Geen spijt over het verleden, geen angst voor de toekomst) is de wapenspreuk van de welgestelde familie Boissevain, eigenaar van de buitenplaats Prins Hendriksoord aan de Biltseweg in Soest. Adolphe Boissevain koopt in 1900 zijn eerste automobiel en neemt daarna rond de Eerste Wereldoorlog daarbij een chauffeur mecanicien in dienst. Dat is Herman Stam.
Dankzij een lening van Boissevain richt Herman na enige tijd zijn eigen bedrijf op, waarmee hij ook de familie Boissevain nog jaren van dienst zal zijn. Automobielbedrijf Stam op de hoek van de Praamgracht/Stadhouderslaan is in 1914 een feit.
|
1920 - 1930 Succes in tijden van economische crisis
Herman Stam verhuist zijn automobielbedrijf naar het Nieuwerhoekplein, direct naast sociëteit "De Viersprong". Bij Stam worden alle merken auto's gerepareerd en vele adellijke klanten weten de importeur van Bugatti te vinden. De potentiële klanten gaan pas over tot aanschaf nadat uit de ultieme testrit is gebleken dat Bugatti waarmaakt wat het belooft. Als de auto de top van de Apeldoornse Berg bereikt zonder kokende motor wordt de koop gesloten. Eind twintiger jaren komt aan het dealerschap van Bugatti een eind. In Frankrijk bloeit de auto-industrie dankzij Renault, Peugeot en Citroën.
1930 - 1940 Luisteren en werken
In 1938 bezoekt Louis Renault de vijfde automobieltentoonstelling in Berlijn. De Franse autobouwer is vooral geïnteresseerd in de door Ferdinand Porsche ontworpen volksauto. Dit Kraft durch Freude automobiel voor het hele gezin kost nog geen duizend Reichsmark. Na de oorlog zal een aantal van de Porsche constructies worden toegepast in de nieuwe Renault Quatre. In Soest wordt Geerlof Stam van school genomen, na enkele jaren studie mechanica, om in het bedrijf van zijn vader Herman verder geschoold te worden. De jonge Stam wordt opgeleid onder het motto "luisteren en werken".
1940 - 1950 Exclusief Renault dealerschap
Soest lijdt onder het oorlogsgeweld. Als vergeldingsmaatregel wordt naast Garage Stam, op het Nieuwerhoekplein, sociëteit De Viersprong opgeblazen. In 1948 overlijdt Herman Stam, de oprichter. Hij sukkelde al enige tijd met zijn gezondheid, ernstig aan het wankelen gebracht na een ongeluk op een recht stuk weg bij Halfweg. Herman Stam zat naast een testrijder in een Bugatti. De wagen vloog over de kop, de coureur overleed.
1948 is het jaar dat de Renault 4 als primeur de aandacht trekt op de RAI. Op 1 september 1949 verkrijgt Stam het exclusieve Renault dealerschap. De Renault 4 slaat aan. De auto's worden samen met de klant getest op de Biltseweg. Als je daar met 80/90 kilometer door de beruchte bocht kunt 'vliegen', is de auto goedgekeurd.
1950 - 1960 De monteur als Wonderdokter
In 1953 kan Geerlof Stam eindelijk de grond met de ruïne van de Viersprong kopen. De bedrijfsruimte na een aantal jaren durende nieuwbouw enorm uitgebreid en gemoderniseerd. Er komt een modern benzine station van het merk Mobil en in 1958 vindt een groots openingsfeest plaats met Franse wijnen en kazen. Stam loopt in het uitgebreide bedrijf voorop in service; in die jaren kunnen klanten hun motor gratis laten afstellen en halen en brengen is ook geen probleem.
De kinderen Stam voeden elkaar op. Maar liefst 7 Stammetjes volgen hun ouders bij alle zakelijke beslommeringen. Geerlof en Henny werken keihard. De band die de kinderen hierdoor krijgen is ondoorbreekbaar. Ze kennen hierdoor haarfijn elkaars sterke en zwakke punten, wat in de latere bedrijfsvoering waar ze weer samenwerken maar dan niet in huiselijke situatie, nog sterker maakt. Een auto is in deze tijden van wederopbouw een luxe voorwerp. Autoverkopers gaan op huisbezoek om een auto aan de man te brengen. De klant zoekt geborgenheid en service 'dicht bij huis'.
Als op koude en vochtige winterochtenden de Renault onverhoopt niet start is Stam snel ter plaatse voor hulp. De monteur is in deze jaren een soort wonderdokter. Truc is om de auto eerst startklaar te maken zonder dat de eigenaar het doorheeft en hem daarna in zijn bijzijn soepeltjes te starten met de opmerking dat je tegen je Renault moet praten. Dat helpt bij het starten!
1960 - 1970 Stam slaat zijn vleugels uit
Na een flinke uitbreiding en modernisering in voorgaande jaren, dankzij de aankoop van de grond met de ruïne "De Viersprong" is het nu weer tijd voor een grote stap. In 1965 wordt aan de Torenlaan in Baarn de tweede Stam vestiging in gebruik genomen. Het eerste Stam Autoschadeherstel bedrijf. Stam loopt al in die tijd voorop in service.
De Renault 16 ziet in 1964 het levenslicht en betekent een mijlpaal in de ontwikkeling van de gezinsauto. Het is de eerste 4-deurs hatchback en, oh wonder, je kunt de achterbank neerklappen. De 16 verovert heel Europa en Stam draagt daar in Midden-Nederland flink aan bij.
1970 - 1980 Automatisering
Geerlof Stam ziet al snel de mogelijkheden in van automatisering. In 1972 investeert hij in een software pakker dat volledig gebaseerd is op de praktijk van zijn automobiel bedrijf. Het is voor het familiebedrijf de tijd van groei. In het voorjaar van 1977 wordt de grote stap gezet met de opening van een vestiging in Amersfoort waar de eerste zoon, Herman, de leiding krijgt.
De overname is een succesverhaal. Renault Frankrijk onderstreept het vertrouwen en gunt Stam het dealerschap in Hilversum (1978) waar zoon Geerlof de scepter gaat zwaaien. Zus Marja wordt verantwoordelijk voor de financiën en zus Ingrid is verantwoordelijk voor de receptie in Soest. Zoon Jan is in die tijd directeur van de vestiging Soest. Onder de markante aanwezigheid en kritisch oog van vader Geerlof wordt Garage Stam een begrip in de wijde omgeving.
1980 - 1990 Groei in het merk Renault
Familiebedrijf Stam groeit verder. In 1982 wordt een bedrijf in Dronten overgenomen, waarna Bussum en Huizen, geleid door zoon Jan, volgen. Op autogebied is ruimte het motto. De Renault Espace biedt ruimte aan zeven personen. De stoelen kunnen worden gedraaid, opgeklapt of verwijderd, zodat dezelfde auto zowel als minibus, bestelwagen en gezinswagen dienst kan doen. Verder gaande individualisering en toenemende welvaart doen de autoverkopen stijgen. Mobiliteit en vrijheid zijn synoniem, veel huishoudens bezitten meerdere auto's en de wegen slibben dicht.
1990 - 2000 start van het digitale tijdperk
Het onvermijdelijke moment van afscheid nemen van Geerlof Stam is aangebroken. Maar wat mooi om te zien dat een aantal kinderen helemaal klaar zijn om het roer nu geheel over te nemen. Het is de tijd van nieuwe technieken. Binnen afzienbare tijd zijn onbemande tankstations een gemeen goed en auto's komen steeds sporadischer in de werkplaats voor een onderhoudsbeurt. Het contact met de autobezitter wordt afstandelijker. De klant wordt "mondiger"en weet dankzij internet meer van een bepaald type auto dan de verkoopadviseur. In de garage werkplaats vindt een omwenteling plaats. Niemand sleutelt meer op zijn rug onder een auto en de smeerbruggen heffen tot ene hoogte van twee meter in plaats van de vroegere 1.90, omdat de monteurs langer zijn.
Voorraad beheer is totaal vernieuwd. Er werd in het verleden gewerkt met een kaartsysteem. Nu is magazijnbeheer een totaalbeheer. Er zijn dagelijks aanvullingen en er is veel minder voorraad nodig. De complexiteit van de techniek in auto's neemt enorm toe. De toekomst lijkt een auto te leveren die zijn eigen onderhoudt regelt. Sprekende auto's die de chauffeur vertellen wanneer er getankt moet worden of wanneer er een deur of klep open staat.
Stam lanceert zijn eigen internet site. Er is online en digitaal contact. Je kunt je bestelde auto online volgen en internet is de online showroom geworden.
2000 - 2010 herstructurering en aankoop
Na herstructurering van het netwerk Renault, bezit Stam ook diverse Renault vestigingen in Utrecht en omstreken. Het aantal vestigingen is weer gegroeid. De 4e generatie doet zijn intrede. Zij draaien een aantal jaren "schaduw" met zoals door hun met respect verwoord, de "Senioren". De 3e generatie Stammen verdwijnt vanaf 2001 langzaam uit de operationele aansturing. Zij hebben het bedrijf enorm uitgebouwd, hebben, onbeschrijfelijk veel uren gemaakt en zijn nu klaar voor hun rol van begeleider van de Junioren.
De senioren voren samen met de 2 niet in het bedrijf werkzame aandeelhouders en junioren (Marleen en Herman) de raad van toezicht om de 5 in het bedrijf werkzame junioren, van advies te kunnen voorzien. Jan-Geerlof de Ruiter als algemeen directeur, Sipko de Ruiter met een technische achtergrond wordt verantwoordelijk voor de After Sales, Geerlof Stam voor alle Sales activiteiten. Vanwege de groei is ook een centralisatie nodig op gebied van personeelszaken, waar Angelique Stam de scepter zwaait en voor de Marketing en Communicatie is Danielle Stam aangesteld. Allen door werkervaring elders en/ of vooropleiding gespecialiseerd en klaar om het familie bedrijf voort te zetten.
In 2007 is het tijd voor een "nieuw" merk. Stam neemt de dealer bedrijven over van een andere automotive familie, de familie Terberg. Hierdoor wordt het rayon vergroot en strekt het verzorgingsgebied van Stam zicht uit van Barneveld tot IJsselstein naar Hilversum.
Er breken moeilijke tijden aan. De economische crisis klopt ook aan bij Stam. Het merk Opel verdwijnt uit de top 3 als best verkochte merk, klanten schaffen kleinere auto's aan en de zakelijke aanschaf van nieuwe auto's wordt uitgesteld. De APK wetgeving wijzigt, de auto's worden allen beter en het aantal werkplaats bezoeken wordt significant minder. Het familiebedrijf en de vierde generatie komt voor grote uitdagingen te staan. Ook bij deze generatie blijkt de familieband niet te doorbreken. Het gezamenlijk opgroeien in Soest, met ouders allen werkzaam in het bedrijf, hierdoor als neven en nichten samen veel tijd doorbrengende, heeft hetzelfde effect als bij de senioren. Knokkend en creatief zijn dat is het motto van deze jaren. De junioren groeien heel snel naar seniore beslissingen. De verkoop punten worden opnieuw bekeken en vestigingen worden samengevoegd.
2010- 2014 Ni regret du passé, ni peur de l'avenir
De economische teruggang blijft aan. De Stam junioren passen hun bedrijf aan aan deze tijd. Vergaande samenvoegingen zijn een feit en centralisatie van bepaalde zaken bieden ruimte en maken processen binnen het bedrijf efficiënter. Stam Opel start met een Klant Contact Centrum waar al het klantcontact afgehandeld wordt. In 2012 volgt ook Stam Renault. Online afspraken en offerte aanvragen zijn niet meer weg te denken. Op gebied van Sales en After Sales zijn prijsvergelijkingen aan de orde van de dag en inzichtelijkheid hierin voor de klant is 100%. Communicatie met de klant vindt niet alleen online plaats maar ook nog steeds telefonisch en via Social Media.
Stam's strategie is onderscheidend zijn door uitmuntende service en gaat alleen voor een 10 op gebied van aanbeveling door de klant. Deze beleving zal klanten doen beseffen dat de keuze voor de dealer en de daarbij behorende extra services, de juiste is en blijft.
Elektrische auto's doen hun intrede. De Renault Twizy als eerste en daarna de ZOE. Auto's worden nog meer uitgerust met technische snufjes. Online contact vanuit en in de auto en in iedere auto live navigatie is gemeen goed. Autotechnici zijn hoger geschoold dan ooit en het bijhouden van deze ontwikkelingen is wat Stam hoog in het vaandel heeft staan.
De kracht van het familiebedrijf blijft. De toekomst zal leren hoe de familietradities gehandhaafd blijft. De wapenspreuk blijft de leidraad zijn! Ni regret du passé, ni peur de l'avenir. Op naar de volgende 100 jaar!
Juni 2015 Stam Groep verkoopt Stam Opel
De Stam Groep verkoopt het Stam Opel onderdeel aan Geerlof Stam. Stam Opel gaat per 1 juni 2015 verder als zelfstandige onderneming. De Stam Groep kiest bewust om terug te keren naar haar 'roots', te weten focus op de merken Renault/Dacia. De Stam Groep heeft naast de Renault en Dacia vestigingen 4 schadeherstelbedrijven en 4 tankstations.
2018 Stam wordt Alpine dealer
Het merk Alpine is terug van weggeweest en Stam is met de vestiging in Soest aangewezen als 1 van de 2 officiële verkooppunten in Nederland van dit merk. De vestiging Soestdijk verkoopt vanaf maart onder de naam Alpine Centre Soestdijk de Alpine A110. Soestdijk blijft onder de Renault vlag ook het Erkend reparateurschap voeren en verkooppunt voor Occasions. Elektrisch vervoer wordt steeds meer gemeengoed. Renault heeft naast de ZOE inmiddels ook 2 bedrijfswagens in het gamma die volledig elektrisch zijn. Milieu eisen in steden worden steeds strenger dus ook voor ondernemers is er noodzaak om over te gaan op elektrisch rijden. Sinds 2 jaar is een nieuwe manier van aanschaf van een auto voor particuliere klanten in opkomst; Private lease. Om in te spelen op deze behoefte heeft Stam een samen met Broekhuis een nieuwe BV en leasemaatschappij opgericht waar deze contracten ondergebracht kunnen worden; Stam Lease.
2022 - 2023 Stam wordt Nissan dealer en krijgt een Vakgarage vestiging
Stam bereidt uit. Om nog meer service te bieden aan klanten in de regio begint Stam in september 2022 met een Vakgarage vestiging in Hilversum. Door het openen van deze Vakgarage vestiging biedt Stam het onderhoud en service voor alle merken, dus ook merken naast Renault, Dacia, Alpine en Nissan.
Door de steeds sterker wordende alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi wordt Stam Nissan dealer in regio Hilversum. De vestiging in Hilversum verkoopt vanaf april 2023 de nieuwste Nissan modellen zoals de Nissan Ariya, X-Trail, Juke en Qashqai. Ook het after-sales in regio Hilversum komt bij Stam, hiermee zorgt Stam ervoor dat alle Nissan rijders de service krijgen die hun auto verdient.
De toekomst
Met 7 mooie Renault en Dacia dealervestigingen, 1 Alpine vestiging, 1 Nissan vestiging, 1 Vakgarage vestiging, 2 autoschadeherstelbedrijven, 3 tankstations, een lease- en verzekeringstak en met oog voor wat de klant wil is Stam op alle vlakken klaar voor de toekomst. Met een Management Team dat voortdurend vernieuwingen zoekt en uitwerkt blijven wij de processen verbeteren waardoor wij een gezonde organisatie neer blijven zetten met 100% tevreden klanten! Stam, Al generaties lang passie voor mobiliteit!