De Renault Filante Record 2025 is een rijdend laboratorium, ontwikkeld om de grenzen van aerodynamica, technologie en innovatie te verleggen. Nog in de eerste helft van 2025 wil Renault met deze auto nieuwe records vestigen op het gebied van energieverbruik en actieradius. De bijzondere dubbele naam Filante Record 2025 verwijst naar twee iconische recordauto’s uit de geschiedenis van Renault: de 40 CV des Records en de Étoile Filante. Deze modellen waren pioniers in hun tijd en legden de basis voor de reputatie van Renault als innovatief merk
De naam ‘Filante’ verwijst naar de Étoile Filante, de eenzitter die Renault op 22 juni 1956 aan de pers presenteerde op Autodrome de Linas-Montlhéry, een circuit net buiten Parijs. In september van dat jaar vestigde de auto de volgende snelheidsrecords op de zoutvlakte van Bonneville in de VS:
![]() | ![]() |
Voor de meeste aerodynamica van de Étoile Filante, onder meer dubbele staartvinnen, putte Renault inspiratie uit de luchtvaart. De auto was opgebouwd rond een krachtige turbinemotor, met een vermogen van bijna 200 kW (270 pk) bij 28.000 toeren per minuut, die op vliegtuigbrandstof draaide. De carrosserie bestond uit een buizenframe dat met polyester was bekleed. De transmissie in de auto – een zogenoemde Transfluide-transmissie met slechts één overbrenging – paste Renault later in semi-automatische vorm toe in de Frégate. Behalve dat de Étoile Filante de naamsbekendheid van Renault vooral in de Verenigde Staten vergrootte, boekte Renault met deze recordauto ook vooruitgang met de ontwikkeling van de wegligging en remprestaties van auto’s bij zeer hoge snelheden.
Dos Santos: “De naam ‘Filante’ roept niet alleen associaties met snelheid en efficiëntie op, maar verwijst ook naar vallende sterren met hun lange staart en ruimtevaart. De naam weerspiegelt de slanke, gestroomlijnde vorm van de Renault Filante Record 2025 en de aandacht die is besteed aan elk detail van het ontwerp.”
![]() | ![]() |
Op 11 mei 1925 vestigde de eerste 40 CV des Records – het Type ML met een open torpedo-carrosserie – de volgende records:
![]() | ![]() |
De auto vestigde meer records, maar het hoogtepunt was het 24-uursrecord op 9 juli 1926. De 40 CV des Records Type NM – met een gesloten carrosserie van kunstleder over een frame van hout en gaas – legde 4.167,578 km af met een gemiddelde snelheid van 173,649 km/u. Deze auto werd aangedreven door een zescilindermotor met een cilinderinhoud van meer dan 9.000 cm³, die 110 kW (150 pk) leverde.
Het woord ‘Record’ verwijst ook naar de minder bekende Renault Nervasport des Records. Met die auto vestigde Renault in 1934 negen internationale records en drie wereldrecords. Een daarvan was het 48-uursrecord met een afstand van 8.037 km bij een gemiddelde snelheid van 167,445 km/u.
![]() | ![]() |
Dus net als de genoemde records viert ook het Renault-logo dit jaar zijn 100-jarige jubileum. Het was dus zonder twijfel een goed idee om dit jaar te noemen in de naam van de experimentele Z41!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk