“Een beest van een auto, gemaakt voor rally-, drift- en circuitprestaties, maar geschikt voor de openbare weg.”
De Renault 5 Turbo 3E blaast de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren ‘80 nieuw leven in. Het model combineert innovatie, lef en competitie met het expertise in sportieve en exclusieve elektrische modellen binnen de Renault Group. Samen met Alpine, expert in sportieve en exclusieve elektrische modellen, laat Renault de legendarische R5 Turbo herleven. De Renault 5 Turbo 3E is een echte ‘mini-supercar’ met een uitbundig design, een speciaal ontwikkeld platform en innovatieve in-wheel-motoren met 540 pk. Dit spectaculaire model is de krachtigste en meest geavanceerde straatauto die Renault ooit heeft gebouwd. Extreme wendbaarheid, indrukwekkende prestaties en spectaculaire drift-acties zorgen voor een pure en opwindende rijbeleving. Met een lengte van slechts vier meter introduceert de Renault 5 Turbo 3E een geheel nieuwe voertuigklasse: mini-supercars. De Renault 5 Turbo 3E komt in de eerste helft van 2027 op de markt in een gelimiteerde oplage van 1.980 genummerde exemplaren. De reserveringen openen al binnen enkele weken.
MEER INFO![]() | ![]() |
De Renault 5 Turbo 3E brengt de iconische nalatenschap van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren ‘80 terug tot leven. Deze twee snelheidsduivels lieten destijds een onuitwisbare indruk achter in de rallywereld en zijn tegenwoordig gewilde collector’s items. Maar deze nieuwe versie gaat verder dan een eerbetoon. Hij is gemoderniseerd, innovatief, elektrisch én nog uitbundiger en krachtiger dan zijn voorgangers. Daarmee creëert hij een geheel nieuwe voertuigklasse: mini-supercars. Net als de grotere supercars beschikt hij over indrukwekkende technische specificaties – 540 pk, een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden, een koolstofvezel superstructuur – en biedt hij uitgebreide personalisatiemogelijkheden. Bovendien heeft hij een lengte-/breedteverhouding van 2,01, wat hem qua proporties in dezelfde categorie plaatst als een supercar, maar dan in een compacte hot hatch-formaat.
De Renault 5 Turbo 3E is gebouwd op een speciaal ontwikkeld platform dat is afgestemd op zijn ambitieuze prestaties. Als mini-supercar staat hij naast de Renault 5 E-Tech electric (stadsauto) en de Alpine A290 (sportieve stadsauto). Daarmee past Renault Group dezelfde formule toe als in de jaren ‘80 met de Renault 5, Renault 5 Alpine en Renault 5 Turbo: de gedurfde uitstraling en sterke merkidentiteit van Renault, gecombineerd met de competitiegeest en technische expertise van Alpine.
Tegelijkertijd spelen andere strategische divisies een belangrijke rol. Ampere levert expertise op het gebied van software en elektronische architectuur, terwijl Mobilize geavanceerde oplossingen biedt voor bidirectioneel laden (V2L en V2G). Daarnaast hebben verschillende partners hun knowhow bijgedragen aan essentiële componenten, zoals de in-wheel-motoren en de carbon fiber superstructuur. Zo profiteert de Renault 5 Turbo 3E optimaal van de transformatie binnen Renault Group, die wordt aangestuurd door het Renaulution-plan.
Het design van de Renault 5 Turbo 3E is onmiskenbaar geïnspireerd op de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Sommige kenmerken en details zijn herkenbaar van de recente Renault 5 E-Tech electric, zoals de achterlichten en de buitenspiegels. De essentie van dit project was om de iconische nalatenschap van de legendarische modellen uit de jaren ‘80 opnieuw tot leven te brengen, met de nieuwste technologieën die zowel voor een moderne uitstraling zorgen als de prestaties optimaliseren. Dit sluit aan bij het retro-futuristische designconcept dat Renault eerder toepaste op de Renault 5 E-Tech electric en Renault 4 E-Tech electric.
Om de genetische basis van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2 te herontdekken, is de Renault 5 Turbo 3E gebouwd op een compleet nieuw platform met een speciaal ontwikkelde achterwielaandrijving. In vergelijking met de Renault 5 E-Tech electric (3,92 meter lang, 2,54 meter wielbasis) is de voorruit verder naar achteren geplaatst en is de wielbasis verlengd tot 2,57 meter. Dit resulteert in indrukwekkende proporties: 4,08 meter lang, 2,03 meter breed en 1,38 meter hoog. Deze afmetingen benadrukken de geavanceerde lijnen. De Renault 5 Turbo 3E heeft de lengte van een stadsauto, maar de breedte van een supercar. Dankzij zijn prestaties en design introduceert hij een geheel nieuwe categorie: de ‘mini-supercars’.
MEER INFO![]() | ![]() |
Aan de voorkant behoudt de Renault 5 Turbo 3E de kenmerkende opzet van zijn voorgangers. De vierkante koplampen – nu uitgevoerd met led-technologie – lopen door tot aan de rand van de motorkap. Daarnaast bevindt zich een slanke strip met drie centrale secties en twee extra vierkante lampen, die oorspronkelijk bedoeld waren als verstralers, maar nu dienen als led-dagrijverlichting.
De grote splitter rondom de voorbumper en de royale luchtuitlaat op de motorkap dragen bij aan een optimale downforce en een perfecte gewichtsbalans tussen de voor- en achterzijde. Om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk te geleiden, zijn de luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper ontworpen om de luchtstroom voor de wielen langs te sturen. De hogere luchtinlaten op de achterste wielkasten leiden de luchtstroom onder de achterlichten en naar de achterkant van de auto, terwijl de lagere luchtinlaten specifiek bedoeld zijn voor de koeling van de remmen. De linker luchtinlaat verbergt bovendien subtiel de laadpoort.
Aan de zijkant loopt een kenmerkende omlijsting rond de voorruitstijlen en langs de daklijn, waarna deze naadloos overgaat in de achterspoiler. Dit design is een duidelijke verwijzing naar de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Daarnaast loopt een aerodynamische splitter over de carrosserie tussen de twee achterlichten, terwijl onder de achterbumper een diffuser is geplaatst. De efficiëntie hiervan wordt versterkt door de vorm van de bumper, die aan beide zijden verder naar buiten uitsteekt.
MEER INFO![]() | ![]() |
De ontwikkeling werd toevertrouwd aan Alpine, waar de ingenieurs hun expertise in elektrische sportauto’s hebben bewezen met de A110 E-ternité, A290 en A390. Zij ontwierpen een speciaal aluminium platform dat geschikt is voor verschillende aandrijfconfiguraties. Voor de aandrijflijn kozen ze voor achterin geplaatste in-wheel-motoren (ofwel: achterwielaandrijving), wat vier grote voordelen biedt:
De batterij is onder de vloer geplaatst, wat het zwaartepunt verlaagt en de Alpine-ingenieurs de vrijheid gaf om de afstemming en ophanging optimaal te finetunen. Het resultaat is maximale wendbaarheid, indrukwekkende prestaties en spectaculaire driftcapaciteiten. Dankzij een speciale drift-assist-functie en een verticale handrem zoals in een rallyauto biedt de Renault 5 Turbo 3E een ongeëvenaarde rijervaring. Om het gewicht verder te minimaliseren, is de carrosseriestructuur vervaardigd uit koolstofvezel – een extreem sterk en licht materiaal.
Ondanks de 70 kWh-batterij weegt de Renault 5 Turbo 3E niet meer dan 1.450 kilo. Met een vermogen van 540 pk (2 x 200 kW) levert hij een uitzonderlijke vermogen-gewichtsverhouding van 2,7 kg/pk – vergelijkbaar met iconische supercars. De verwachte acceleratie van 0-100 km/u ligt onder de 3,5 seconden, terwijl het rijbereik op de weg meer dan 400 km bedraagt (WLTP-cyclus, homologatie nog in afwachting). Opladen met de 11 kW-boordlader duurt ongeveer acht uur.
Voor intensief gebruik op het circuit kan de Renault 5 Turbo 3E meerdere snelle rondes rijden met een topsnelheid tot 270 km/u. Vervolgens kan hij dankzij de 800-volt architectuur snelladen met een vermogen tot 350 kW. Het opladen van de batterij van 15% naar 80% duurt slechts 15 minuten. Voor extra vermogen tijdens inhaalacties is een boost-knop op het stuur geplaatst. Daarnaast kan de mate van regeneratief remmen worden ingesteld op vier niveaus. Met MULTI-SENSE zijn vier rijmodi beschikbaar: Snow, Regular, Sport en Race, waarbij de laatste ook de drift-assist-functie activeert.
Voor de bestuurder bevinden zich twee OpenR-schermen van 10,1-inch en 10,25-inch, die rijgegevens, navigatie en multimedia tonen. De interface is geïnspireerd op het dashboard van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2, maar biedt tegelijkertijd de moderne, verbonden rijbeleving die van een straatauto verwacht mag worden – zelfs van een model met uitgesproken sportieve ambities. Het OpenR Link-systeem met Google built-in, bekend van de Renault 5 E-Tech electric en Renault 4 E-Tech electric, biedt toegang tot een breed scala aan slimme Google-diensten, die continu worden geüpdatet. Dit omvat onder meer Google Maps, waarmee bestuurders niet alleen hun route kunnen plannen, maar ook laadsessies kunnen inplannen tot aan hun eindbestemming.
MEER INFO![]() | ![]() |
Klanten krijgen een breed scala aan personalisatieopties, van de carrosseriekleur tot interieurdetails zoals stoelen, dashboard, deurpanelen en middenconsole. In samenwerking met Renault-designers kunnen zij verschillende combinaties maken en zo een volledig unieke Renault 5 Turbo 3E samenstellen, afgestemd op hun eigen smaak en stijl.
Afmetingen en gewicht Lengte: 4,08 m | Platform Speciaal ontwikkeld elektrisch platform Aandrijflijn en batterij 2 x 200 kW (540 pk / 4.800 Nm) 70 kWh lithium-ion-batterij | Laden 11 kW AC bidirectioneel (Oplaadtijd AC 0-100%: 8 uur) Prestaties |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk