Persbericht 6 september 2021
Connected services om het gebruik van elektrische voertuigen aan te moedigen
Connected services om het gebruik van elektrische voertuigen aan te moedigen
Dit certificaat biedt meerdere voordelen:
De gegevens voor het certificaat komen uit het Battery Management System (BMS) van de batterijen of worden buiten het voertuig berekend op basis van de rij- en laadgegevens. Dit maakt het mogelijk om de gezondheidstoestand van de batterij (SOH of State Of Health) nauwkeurig vast te stellen, ofwel de verhouding tussen de huidige batterijcapaciteit en de initiële batterijcapaciteit, uitgedrukt als een percentage. Bij een 40 kWh batterij bijvoorbeeld, betekent dit dat als de resterende capaciteit 37,6 kWh bedraagt dit een SOH van 94% geeft.
Het certificaat is beschikbaar voor de Renault Zoe E-Tech electric, Kangoo E-Tech electric 33 kWh en Twingo E-Tech electric. De dienst zal worden uitgebreid naar de toekomstige elektrische en plug-inhybridemodellen van Renault en de elektrische modellen van Dacia.
Om de elektrische mobiliteit te bevorderen, lanceert Mobilize de Mobilize Charge Pass: een dienst om elektrische voertuigen onderweg op te laden.
Via de MY Renault app is het dichtstbijzijnde laadpunt met de geschikte laadkabel op te zoeken, zijn de tarieven te raadplegen en kan de route worden weergeven om er naartoe te rijden. Als de laadkabel is aangesloten, kan met de Mobilize Charge Pass, die vooraf gekoppeld is aan een betaalmiddel, direct een laadsessie worden gestart.
Met één enkele app biedt de Mobilize Charge Pass toegang tot een netwerk van meer dan 260.000 laadpunten in 25 Europese landen. De app is beschikbaar in Duitsland en Spanje en wordt de komende maanden in andere landen uitgerold.
De app stuurt het laden van het voertuig aan, rekening houdend met pieken in elektriciteitsproductie en -verbruik. De app beëindigt het laadproces als het energieverbruik op het net toeneemt en hervat het laadproces wanneer er opnieuw een overschot van beschikbare energie op het elektriciteitsnet is. Dat maakt het indirect mogelijk om meer hernieuwbare energie te integreren en het elektriciteitsnet in evenwicht te houden.
Mobilize Smart Charge berekent het optimale laadprogramma, rekening houdend met de capaciteit van het elektriciteitsnet, de beschikbaarheid van hernieuwbare energie, de elektriciteitsprijzen en uiteraard de laadvoorkeuren van de gebruiker (gewenst laadniveau, vertrekuur). De spelers op de energiemarkt stellen deze flexibiliteit erg op prijs. Zo kunnen gebruikers besparen op hun elektriciteitskosten en zelfs vergoed worden voor hun flexibiliteit.
De toepassing is beschikbaar in Frankrijk en Nederland voor eigenaren van Twingo E-Tech electric en Zoe E-Tech electric*.
Oplossingen voor energieopslag op basis van batterijen uit elektrische voertuigen om het gebruik van hernieuwbare energie te bevorderen
Mobilize zet de implementatie voort van ‘Advanced Battery Storage’, het grootste stationaire energieopslagsysteem op basis van batterijen uit elektrische auto’s. Op termijn mikt het project op een capaciteit van 70 MWh in Frankrijk en Duitsland.
Na Douai (Noord-Frankrijk) en Elverlingsen (Duitsland) installeert Mobilize een capaciteit van 15 MWh op de terreinen van de Re-Factory in Flins (Yvelines, Frankrijk) van Renault Group, met 480 nieuwe batterijen van de Renault Zoe E-Tech electric. Deze batterijen zullen op termijn worden vervangen door gebruikte batterijen, die zo een tweede leven krijgen, met een lagere energie- en vermogensdichtheid dan bij hun eerste leven in de auto. Het project maakt het mogelijk om de ecologische voetafdruk van de batterijen te verminderen doordat hun levensduur zo verlengd wordt.
Om een continue service voor alle consumenten te garanderen, moeten energieproductie en -verbruik op het elektriciteitsnet op elk moment perfect in evenwicht zijn. Via het project Advanced Battery Storage slaan de batterijen van elektrische voertuigen energie op als er te weinig verbruikt wordt op het net en leveren ze die onmiddellijk weer terug naargelang de behoeften. Ze fungeren als buffersystemen om het netwerk waarop ze zijn aangesloten in evenwicht te brengen en zo het gebruik van hernieuwbare energie te bevorderen.
Het project Advanced Battery Storage bevestigt de positie van Mobilize als belangrijke speler op het vlak van intelligente elektrische en energiesystemen, samen met zijn partners: De Banque des territoires, de Japanse groep Mitsui Corp., Demeter via het Fonds de Modernisation Ecologique des Transports, The Mobility House, Nidec en Fenecon.
Mobilize en betteries AMPS GmbH hergebruiken batterijen van elektrische voertuigen om een ecologische en economische oplossing voor energieopslag aan te bieden
Om elektrische mobiliteit echt verantwoord te maken en zich te richten op een toekomst zonder CO2-uitstoot, hebben Mobilize en betteries AMPS GmbH een industrieel partnerschap gesloten voor de productie van een eenvoudig te vervoeren, modulaire, veelzijdige en Connected oplossing voor energieopslag, gebaseerd op de batterijmodules van elektrische voertuigen. Door batterijen een tweede leven te geven voor de opslag en levering van schone en betaalbare energie, ondersteunen Mobilize en betteries de circulaire economie en verminderen ze de ecologische voetafdruk van batterijen.
De betterPack, het belangrijkste onderdeel van het opslagsysteem, kan op een betterGen – een kar met omvormer en oplader – worden gestapeld ter vervanging van kleine brandstofgeneratoren. Zo heeft het systeem een vermogen van 2 tot 5 kW en een capaciteit van 2,3 tot 9,2 kWh. Het kan zelfs in een afgesloten ruimte worden gebruikt omdat het, in tegenstelling tot een klassieke stroomgroep, geen uitlaatgassen uitstoot.
De grote gebruiksvriendelijkheid en de geruisloze werking maken hem tot een ideale oplossing voor materiaalverhuurbedrijven, filmopnames en bouwwerven die hun CO2-uitstoot willen verlagen. De betterPacks bieden ook een kant-en-klare oplossing voor driewielige voertuigen (de ‘tuktuks’) en zelfs kleine elektrische boten. Dankzij het lage gewicht (minder dan 35 kg) kan de betterPack handmatig worden vervangen voor continu gebruik.
Om een product te kunnen aanbieden dat zo goed mogelijk beantwoordt aan de verwachtingen van de klant, worden diverse pilotprojecten uitgevoerd en wordt de feedback van klanten geïntegreerd in het uiteindelijke productontwerp. Behalve de reeds overwogen oplossingen blijven de teams zoeken naar nieuwe toepassingen, zoals de voeding van kleine niet-netwerk fotovoltaïsche systemen, waardoor energietekorten kunnen worden overwonnen en groene en stille oplossingen voor energieopslag kunnen worden geleverd.
Dankzij het gebruik van ‘second life’ batterijen maakt de oplossing van Mobilize en betteries het mogelijk 15 tot 65% te besparen in vergelijking tot traditionele oplossingen op basis van brandstofgeneratoren.
Na de aankondiging van het industriële partnerschap tussen Mobilize en betteries in juni 2021 bereiden de teams momenteel de lancering voor van de serieproductie in de Re-Factory van Renault Group in Flins, Frankrijk, om die nog voor het einde van 2021 te commercialiseren.
*Voertuigen die in aanmerking komen: Renault Zoe E-Tech electric fase 1 (geproduceerd na november 2019), Renault Zoe E-Tech electric fase 2 (geproduceerd vanaf 29 oktober 2020) en alle versies van de Renault Twingo E-Tech electric. Voertuigen moeten uitgerust zijn met het multimediasysteem R-Link of Easy Link).
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk