Een roetfilter: daar heb je ongetwijfeld al eens van gehoord ... Maar weet je ook waarvoor hij dient en hoe hij werkt?
De koolstofdeeltjes die dieselmotoren produceren, veroorzaken de zwarte kleur van de uitlaatgassen. Om een einde te maken aan dit probleem, rust Renault zijn auto's uit met een roetfilter. Een roetfilter bestaat uit een poreus, celvormig materiaal. De diameter van de poriën is kleiner dan die van de deeltjes die de motor uitstoot. De poreuze wand houdt de deeltjes tegen en zo worden de uitlaatgassen gezuiverd. De roetfilter wordt geďnstalleerd op de uitlaatlijn onder de auto, achter de katalysator. Meteen vervolledigt hij ook de zuiverende werking van die katalysator.
De roetfilter werkt in twee fases.
FASE 1:
Opslag van roetdeeltjes; De roetfilter ‘vangt’ alle (roet)deeltjes in zijn cellen, waardoor de uitlaatgassen gezuiverd worden. Tegelijk meet een druksensor de hoeveelheid roet die zich opstapelt in het systeem.
FASE 2:
Regeneratie; De regeneratie vindt plaats wanneer de filter zijn verzadigingspunt heeft bereikt. Doorgaans gebeurt dit om de 300 tot 500 km, zonder dat de bestuurder daar iets van merkt. Tijdens dit proces loopt de temperatuur in de roetfilter erg hoog op, waardoor de deeltjes in de filter verbranden.
Wanneer de roetdeeltjes een temperatuur van 570 °C bereiken, gaan ze over in kooldioxide en waterdamp. Dat gas ontsnapt op zijn beurt weer gemakkelijk door de poreuze wand van de roetfilter en wordt via de uitlaat uitgestoten. Het resultaat: de roetfilter is weer zo goed als nieuw!
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk