De vierde generatie van de Renault Master zorgt voor een nieuw hoofdstuk van een succesverhaal, met een spectaculair design, sterke persoonlijkheid, opvallende looks en moderne rijbeleving. Het ‘Aerovan’-design van de nieuwe Master is gestroomlijnd tot in de kleinste details om de beste efficiëntie in zijn klasse te bieden, ongeacht de motorvariant. Lees hier alles over de nieuwe Master in het kort of scroll naar beneden voor alle informatie.
Renault heeft sinds 1980 al meer dan drie miljoen Masters verkocht. Die zijn allemaal geproduceerd in Batilly, vlakbij Metz in Frankrijk. Met zijn rijke geschiedenis en het succes dat al veertig jaar voortduurt, staat de Renault Master in Europa al een tijd aan de top in zijn segment. Het model wordt wereldwijd zelfs in meer dan vijftig landen verkocht, onder meer in Zuid-Amerika. De vierde generatie van de Renault Master bezit alle eigenschappen om het decennialange succes onverstoord voort te zetten.
“Ons doel met de nieuwe Renault Master was om de ideale bedrijfswagen te ontwikkelen. Handelslieden, aannemers en wagenparkbeheerders zullen ontdekken dat de Master een grote stap vooruit heeft gezet. Het is een bedrijfswagen die de productiviteit maximaliseert en waarop klanten kunnen vertrouwen, dag in dag uit, ongeacht de aandrijfvariant die ze kiezen.”
– Hélène Carvalho, programmaleider Renault Master
Het interieur van de Nieuwe Renault Master is van hetzelfde niveau als dat van een personenauto. Dit kwalitatief hoogstaande interieur wordt gekenmerkt door het S-vormige dashboard dat bijdraagt aan de ruimtelijkheid in de Master. Het interieur is erg stijlvol met goede, mooie materialen en een 10-inch beedscherm, dat standaard is op alle versies. Het stuur van de nieuwe Renault Master komt uit de nieuwe personenauto's van Renault en is in hoogte en diepte verstelbaar voor de beste zithouding van de bestuurder. Kies je voor een Master met automatische transmissie dan zit de keuzehendel aan het stuur, waardoor er nog meer ruimte is in de middenconsole.
Met 135 liter opbergruimte – een toename van 25% – is de nieuwe Renault Master toonaangevend. Alles wat je nodig hebt, kun je in het dashboard kwijt: in een van de vele opbergvakken in het dashboard, in de bekerhouders, in de lades van het dashboardkastje, op de plank boven de voorruit en in twee opbergvakken in de portieren.
De nieuwe Renault Master transformeert moeiteloos in een kantoor op wielen. Wanneer de rugleuning van de middelste zitplaats wordt neergeklapt, ontstaat een werkblad. Aan de basis is een opbergvak voor een laptop gecreëerd en in het dashboard zijn USB-C poorten verwerkt voor het opladen van elektronische apparaten. Elk detail is ontworpen voor intensief dagelijks gebruik. De slijtvaste en robuuste TEP-bekleding op de hoeken van de zittingen zal zelfs na jaren intensief gebruik nog steeds als nieuw ogen, terwijl je er gemakkelijk overheen glijdt voor een moeiteloze in- en uitstap. Er is een ruim aanbod aan stoelvarianten, van geveerde tot individuele stoelen en meerdere typen banken (twee met stof bekleed en een met TEP).
De nieuwe Renault Master krijgt een aansprekend uiterlijk met een krachtige persoonlijkheid. Hiermee voegt de Master een moderne uitstraling toe aan de dagelijkse werkzaamheden van elke professional. De Master straalt betrouwbaarheid, robuustheid en veiligheid uit. Zijn imponerende front vertelt veel over zijn flexibele eigenschappen. De voorzijde wordt gekenmerkt door het nieuwe merklogo van Renault en de extra grote full-LED-koplampen in een opvallende C-vorm rond de grille. Een U-vormige lijst onder de grille kan worden uitgevoerd in matzwart of, bij de luxere uitvoeringen, in carrosseriekleur. Klanten hebben keuze uit zeven verschillende standaardkleuren en meer dan 300 speciaal samengestelde tinten.
De proporties zijn nauwgezet verfijnd om bij iedere carrosserievorm de juiste balans te vinden. De achterzijde is smaller geworden ter verbetering van de stroomlijn, terwijl de laadopening toch bovengemiddeld breed is gebleven. De achterruit is asymmetrisch van vorm – kenmerkend voor de Master – en de achterlichten hebben dezelfde karakteristieke C-vorm als de koplampen.
Er is veel aandacht uitgegaan naar de beleving van kwaliteit en robuustheid. Doordat bijvoorbeeld elk zijpaneel uit een enkel deel bestaat, oogt de nieuwe Master extra robuust – met name de langere versies – en is een hogere stijfheid bereikt zodat de carrosserie minder tordeert. Ook in de laadruimte is de kwaliteitsbeleving tot in het kleinste detail verbeterd.
Doordat de Renault Master te groot is voor tests in de windtunnel in Saint-Cyr, werd de aerodynamische ontwikkeling gedaan met modellen op een schaal van 83%. Vervolgens zijn de bedrijfswagens op ware grootte getest in een windtunnel waarin normaliter vliegtuigen worden getest. De verbeteringen op aerodynamisch gebied hebben significante gevolgen. Zo stoot de nieuwe Renault Master 39 gram minder CO2 per kilometer uit en blijft de uitstoot steken onder de 200 g/km. Bij de elektrisch aangedreven versies is een verbruikswinst van 20% geboekt in vergelijking met de huidige Master.
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe Renault Master? Meld je aan!De Master is tevens het enige voertuig in zijn klasse dat in Frankrijk wordt gebouwd: alle motor- en carrosserievarianten komen uit dezelfde fabriek in Batilly. De aandrijflijnen en transmissies worden gebouwd in Frankrijk, de batterijen worden geassembleerd in Frankrijk en 84% van alle toeleveranciers zijn gevestigd in Frankrijk.
De nieuwe, elektrische Renault Master boekt in zijn klasse records met zijn laadvermogen (1.626 kg***), actieradius van meer dan 410 kilometer*** (WLTP) en trekgewicht (2,5 ton***). Mede dankzij het temperatuurmanagementsysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met 87 kWh-batterij. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe Renault Master? Meld je aan!
OpenR Link met geïntegreerde Google-functies
De nieuwe Master wordt als eerste lichte bedrijfswagen (optioneel) aangeboden met geïntegreerde Google-functies voor het OpenR Link-systeem. Het systeem is in samenwerking met Google ontwikkeld, werkt via Android Automotive OS 12 en omvat Google Maps-navigatie, de Google Play app-catalogus en de spraakgestuurde Google Assistant.
De persoonlijke Google-account van de bestuurder kan voor een optimale online-ervaring met de nieuwe Renault Master worden gekoppeld – net als bij een smartphone. Standaard toont de modulaire interface Google Maps, met de mogelijkheid om twee widgets (zoals Muziek, Telefoon, Google Assistant, Voertuig, Datum en tijd, Bandenspanning en meer) toe te voegen. Via het menu links op het scherm kan door verschillende hoofdpagina’s (Home/Google Maps, Muziek, Apps, Voertuig) worden genavigeerd. Een draadloze telefoonlader ingebouwd in het dashboard is optioneel.
Google Assistant voor extra bedieningsgemak
Het OpenR Link-multimediasysteem werkt eenvoudig en intuïtief, net als een tablet. Het systeem is niet alleen te bedienen via het touchscreen, maar ook via Google Assistant door spraakopdrachten in te voeren (bijvoorbeeld om naar muziek te luisteren). Tevens kan de virtuele handsfree assistent worden gebruikt om nieuwsberichten of de weersvoorspellingen te beluisteren, de airconditioning te bedienen of de ontdooifunctie in of uit te schakelen, zodat de bestuurder de handen aan het stuur en de ogen op het verkeer kan houden.
Handige apps voor professionals
Google Play heeft een steeds verder groeiende app-catalogus, met tal van applicaties die voornamelijk zijn ontwikkeld voor professionals. Bijvoorbeeld:
Er zijn verschillende voordelen: de bestuurdersinterface is beter (het is gemakkelijker afleesbaar en de functies worden groter aangeduid op het kleurenscherm), het systeem werkt eenvoudiger en is veiliger doordat het uitsluitend de informatie toont die de bestuurder nodig heeft, en bovendien kunnen automatisch ‘over-the-air’-updates worden uitgevoerd. Daarnaast is het niet meer noodzakelijk om een tweede bedieningsscherm op het dashboard te monteren.
Google Maps, de standaard voor professionals
Naast andere voorzieningen biedt Google Maps realtime verkeersinformatie en gegevens over ‘points of interest’ (favoriete restaurants of leveranciers, inclusief openingstijden, telefoonnummers, etc.). Het kan via spraaksturing worden bediend, en de kaarten zijn altijd up-to-date. Na het koppelen met een persoonlijk Google-account, kan de bestuurder ook persoonlijke bookmarks ophalen.
My Renault: remote service om overal een stap voor te zijn
Om de interactie en proactiviteit naar een hoger niveau te tillen, kan de bestuurder op afstand met de nieuwe Renault Master verbinding leggen via de My Renault-app, bijvoorbeeld om:
Connectiviteit, exclusief voor elektrische versie
De elektrisch aangedreven Renault Master beschikt over diverse exclusieve functies – die er op hun beurt eveneens uitzien en werken als die op een smartphone. Mede hierdoor wordt de transitie naar elektrische mobiliteit eenvoudiger dan ooit.
Google Maps berekent aan de hand van je voorkeuren een optimale route. Tevens kan met behulp van de Electric Route Planner op basis van de gewenste betaalmethode of laadsnelheid de route naar een laadstation worden berekend, eventueel ook naar een laadpunt thuis of bij het bedrijf. Aan de hand van de ingevoerde gegevens kan worden bepaald op wel tijdstip het laadproces start en wanneer de airco wordt in- of uitgeschakeld. Op deze manier is de cabine op tijd op een optimale werktemperatuur en kunnen kosten worden bespaard.
Via de My Renault-app, waarvan de verschillende remote-services specifiek zijn ontwikkeld voor elektrische voertuigen, blijft de nieuwe Renault Master verbonden met het digitale ecosysteem van de gebruiker:
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe Renault Master? Meld je aan!
Af fabriek zijn er twintig conversiemogelijkheden beschikbaar, zodat tijdens de productie een aantal aanpassingen direct doorgevoerd kunnen worden (zoals de montage van een kantelbak, het verlengen van de cabine, toevoeging van extra laadvolume, etc.). Het aanbod van de door de fabriek gemonteerde kits verkort de levertijden en vereenvoudigt het transport naar de dealer.
De kortere wielbasis en nieuwe vooras bieden een ongeëvenaarde manoeuvreerbaarheid en zorgen voor een 1,5 meter kleinere draaicirkel. Hierdoor is de nieuwe Renault Master ook in stedelijk gebied zeer gebruiksvriendelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor een lengtevariant L3 voor stadsvervoer (L2 is de basisversie, L3 is leverbaar met voorwiel- of achterwielaandrijving, L4 heeft achterwielaandrijving).
Net als alle andere elektrische modellen van Renault, beschikt de nieuwe Master over elementen uit het Human First-programma, dat is ontwikkeld om hulpdiensten te helpen wanneer het voertuig is betrokken bij een ongeval:
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwe Renault Master? Meld je aan!
* Bij de introductie van de nieuwe Renault Master in november 2023.
** Afhankelijk per markt.
*** Onder voorbehoud, in afwachting van definitieve homologatie.
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk