Persbericht 2017
De Kangoo E-tech – Europa’s populairste, compacte elektrische bedrijfswagen van de afgelopen zes jaar – is voorzien van een nieuwe batterij en een nieuwe elektromotor. Daarmee is de actieradius met meer dan de helft toegenomen: van 170 tot 270 kilometer (volgens NEDC1), ofwel de grootste actieradius van alle lichte bedrijfswagens die momenteel te koop zijn. De Master E-tech. maakt de techniek en de expertise van Renault – Europees marktleider op het gebied van elektrische auto’s – beschikbaar in het segment van de grote bedrijfswagens.
Renault Pro+ breidt het aanbod van elektrisch aangedreven bedrijfswagens uit naar drie: de Twizy Cargo (geïntroduceerd in 2014), de nieuwe Kangoo E-tech. en de Master E-tech. Met dit gamma beantwoordt Renault Pro+ niet alleen aan de uiteenlopende wensen van zakelijke klanten, maar ook aan de behoefte van duurzame mobiliteit.
Twee nieuwe, elektrisch aangedreven bedrijfswagens
De Kangoo E-tech. is al zes jaar de bestverkochte compacte, elektrisch aangedreven bedrijfswagen van Europa, met al meer dan 25.000 verkochte exemplaren sinds de introductie in 2011. De nieuwe Kangoo E-tech. is nu voorzien van een nieuwe batterij en een nieuwe elektromotor. Daarmee biedt hij een actieradius van 270 kilometer (volgens NEDC), ofwel 100 kilometer meer dan voorheen. De nieuwe Kangoo E-tech wordt in Frankrijk geproduceerd en is vanaf de zomer van 2017 leverbaar in Nederland en de rest van Europa.
In het segment van de grote bedrijfswagens is het aanbod van volledig elektrische voertuigen nogal beperkt. Met de Master E-tech bouwt Renault Pro+ verder op zijn expertise en leidende positie op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s. De Master E-tech wordt in Frankrijk geproduceerd, in samenwerking met PVI (Power Vehicle Innovation), een Franse onderneming gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. De Master E-tech verschijnt tegen het einde van 2017 op de Nederlandse markt.
Nieuwe Kangoo Z.E.: Europa’s marktleider, compacte elektrische bedrijfswagen met 50% grotere actieradius
De Kangoo E-tech is niet alleen pionier, maar ook marktleider in het segment van compacte elektrische bedrijfswagens in Europa. Het model is geprezen in de pers en vele malen onderscheiden, onder meer met de titel International Van of the Year 2012. Professionele gebruikers met respect voor het milieu hebben laten weten dat zij bijzonder tevreden zijn met de Kangoo E-tech en noemen vooral zijn gebruiksgemak, laadvermogen en concurrerende gebruikskosten.
De nieuwe Kangoo E-tech is leverbaar in dezelfde carrosserievarianten, uitrustingsniveaus en opties als de huidige Kangoo E-tech en Kangoo E-tech Maxi. (twee lengten: 4,28 en 4,66 meter en twee of vijf zitplaatsen). Ook het laadvolume van 3 tot 4,6 m3 en laadvermogen van 650 kg zijn hetzelfde. Er zijn allerlei op- en ombouwmogelijkheden voor diverse zakelijke doelgroepen (koelwagen, ambulance, pick-up etc.). Tevens is het weggedrag zo soepel als je van een elektrisch aangedreven auto verwacht, met het gemak van een automatische transmissie.
De nieuwe Kangoo E-tech is voorzien van belangrijke innovaties, zoals een nieuwe batterij, een nieuwe elektromotor, een nieuwe sterkere lader, een warmtepomp in het aircosysteem en nieuwe connected-diensten. De nieuwe Kangoo E-tech biedt een grotere actieradius dan alle andere elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens.
Een nieuwe batterij in combinatie met een nieuwe elektromotor zorgen voor een nog grotere actieradius: 270 km (NEDC) in plaats van 170 km (NEDC)
- Grotere actieradius nieuwe Kangoo E-tech te danken aan nieuwe ‘Z.E.33’-batterij (33 kWh)
- Actieradius nieuwe Kangoo bedraagt 270 km (NEDC) t.o.v. 170 km (NEDC) voor de Kangoo Z.E.
- In de praktijk komt de actieradius voor een standaard bezorgronde2 uit op ongeveer 200 kilometer op een enkele batterijlading
De nieuwe batterij met een grotere energiedichtheid is ontwikkeld door Renault en LG Chem. De opslagcapaciteit is vergroot, terwijl de buitenmaten van de batterij en de laadcapaciteit van de auto ongewijzigd zijn. De prestaties van de batterij zijn geoptimaliseerd doordat de chemie van de batterijcellen is verbeterd in plaats van dat er meer modules in de batterij zijn ingebouwd. Deze verbetering ging niet ten koste van de betrouwbaarheid of de veiligheid bij het gebruik.
- De nieuwe Kangoo E-tech is ook voorzien van een nieuwe, efficiëntere elektromotor en een geoptimaliseerd elektronisch batterijmanagement. Dat beperkt de elektriciteit die de auto onderweg verbruikt, terwijl het vermogen niet vermindert. Deze R60-motor met 60 pk (44 kW) is een volledig Renault-product en gebaseerd op de R75/90-motor van de ZOE. De motor wordt geproduceerd in de Renault fabriek in het Franse Cléon, een toonaangevende productiefaciliteit voor motoren en transmissies.
Een nieuwe sterkere lader: batterij in zes uur volledig opgeladen, in één uur genoeg voor 35 km
- De nieuwe Kangoo E-tech is voorzien van een 7 kW AC-lader van de nieuwste generatie – 32 ampère, enkele fase, 230 volt wisselstroom.
- Verbeterde laadtijd: lege batterij volledig opladen vergt ongeveer zes uur met een 7 kW Wall Box. Dat is korter dan een nacht, terwijl de actieradius groter is dan voorheen.
- De nieuwe Kangoo E-tech laadt 35 kilometer actieradius bij in slechts één uur (in een gematigd klimaat). Dat is ongeveer de tijd die nodig is voor lunch of het uit- en inladen van goederen voor de volgende rit.
- Met zijn korte laadtijd is de nieuwe Kangoo E-tech de hele dag inzetbaar en kan hij zelfs twee bezorgronden doen. Daarmee is de nieuwe Kangoo Z.E. optimaal te gebruiken tijdens de werkdag en kan de gebruiker optimaal zijn klanten van dienst zijn.
- De nieuwe Kangoo E-tech is standaard voorzien van een laadkabel om via een Wall Box en openbare laadpunten de batterij op te laden. Er is ook optioneel een kabel die geschikt is voor opladen via een regulier stopcontact thuis.
De warmtepomp: een noviteit om de actieradius verder te vergroten
- De nieuwe Kangoo E-tech is voorzien van een belangrijke innovatie in de wereld van elektrisch aangedreven bedrijfswagens: een warmtepomp die is gekoppeld aan de airconditioning waarmee de actieradius in koud weer behouden blijft.
- De warmtepomp helpt de actieradius te behouden bij koude omstandigheden, omdat die het gebruik beperkt van elektrische weerstanden die energie verbruiken.
- De nieuwe Kangoo E-tech is de eerste elektrisch aangedreven bedrijfswagen met deze voorziening.
- Met het pre-conditioning-systeem (waarmee via de smartphone en knoppen op het stuurwiel de starttijd vooraf kan worden ingesteld) is de Kangoo E-tech vooraf te verwarmen of te koelen als de auto is aangesloten op het laadpunt.
- Voor extreem koude landen is de nieuwe Kangoo E-tech uitgerust met een aanvullende verwarming van minimale afmetingen, die gestookt wordt op brandstof. Daarmee is de temperatuur in de auto aangenaam te houden en blijft de actieradius ook in koude omstandigheden gehandhaafd.
Ook de Renault Master profiteert van de expertise op het gebied van elektrische aandrijvingen van Renault, terwijl al zijn toonaangevende kwaliteiten in het segment van de grote bedrijfswagens gehandhaafd zijn.
De Renault Master is een grote bedrijfswagen met een expressief design. Hij oogst veel lof voor zijn dynamische weggedrag en behoort tot de bestverkochte grote bedrijfswagens in Europa. De Master is eenvoudig te beladen en biedt overvloedige binnenruimte, een uitstekende ergonomie en uitgebreide actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. De Master is een efficiënt en betrouwbaar werkpaard, dat sinds zijn introductie in 2010 al aan meer dan 475.000 klanten is geleverd.
De elektrisch aangedreven versie van de Renault Master is vooral gericht op bedrijven met een wagenpark voor afleveringen in stadscentra, maar ook op gemeentelijke en regionale overheden.
Master E-tech profiteert van technologie van Europa’s marktleider in elektrische auto’s
De Renault Master E-tech zit boordevol expertise van Renault: de kennis en ervaring op het gebied van lichte bedrijfswagens, gecombineerd met de expertise op het gebied van elektrische auto’s. De Master E-tech profiteert van de nieuwste innovaties voor elektrische auto’s: hij combineert een geavanceerde elektromotor met een hoge energie-efficiency met een moderne batterij en geoptimaliseerd elektronisch management. Het resultaat is een grote bedrijfswagen met een laadvermogen, actieradius en laadtijd die hem uitermate geschikt maken voor het gebruik in de stad.
- De Master E-tech is uitgerust met de Z.E. 33-batterij (33 kWh).
Deze nieuwe batterij is door Renault ontwikkeld in samenwerking met LG Chem. Een belangrijke innovatie is de hoge energiedichtheid die is bereikt door de verbeterde chemie in de cellen.
- De Master E-tech wordt aangedreven door de zeer energie-efficiënte R75-elektromotor, met een vermogen van 76 pk (57 kW) en afkomstig uit de ZOE. De motor wordt geproduceerd in de Renault fabriek in het Franse Cléon en heeft zijn betrouwbaarheid al ruimschoots bewezen. Met deze motor is de Master E-tech ideaal voor bestelwerk in en rond de stad. De Master E-tech. heeft een topsnelheid van 115 km/u, afhankelijk van de behoeften van de klant kan de topsnelheid worden aangepast.
- De Master E-tech heeft een actieradius van 200 kilometer volgens de NEDC-norm3, waarmee hij bij uitstek geschikt is voor dagelijkse aflevering van pakketten in stadscentra.
- De batterij is met de 7 kW Wall Box binnen zes uur volledig op te laden.
- Direct na zijn introductie is een aantal voorzieningen specifiek voor de Master E-tech verkrijgbaar: R-LINK met connected services, pre-conditioning, Z.E. Voice (waarschuwingssysteem voor voetgangers) en een snelheidsbegrenzerfunctie voor wagenparkbeheerders, waarmee de beheerder de topsnelheid van de auto’s kan begrenzen om de actieradius op peil te houden.
3) NEDC: New European Driving Cycle, de Europese standaard meetmethode voor emissies en brandstofverbruik. Actieradius van 200 kilometer bereikt met snelheidsbegrenzer ingesteld op 80 km/uur.
Master E-tech behoudt toonaangevende kwaliteiten in het segment van grote bedrijfswagens
De Renault Master E-tech is niet zomaar een modelvariant, maar een reeks bedrijfswagens die voldoet aan de meest uiteenlopende eisen van de gebruikers. De Master E-tech is er in vier versies, drie lengten en twee hoogten (L1H1, L2H2 en L3H2 en L3 Platform Cabine voor ombouw).
Technisch gezien was de montage van een elektromotor en een batterij in een zware bedrijfswagen een bijzondere uitdaging. Renault gebruikte al zijn expertise om met de montage van de elektrische aandrijflijn niets af te doen aan de kwaliteiten van de oorspronkelijke Master, zoals zijn laadvermogen. Het doel was daarbij duidelijk: te voldoen aan alle eisen die worden gesteld bij aflevering in stadscentra.
- De laadruimte is identiek aan die van de Master met verbrandingsmotor, want de 33 kW batterij is geplaatst onder de carrosserie. Het laadvolume van de Master E-tech bedraagt, afhankelijk van de configuratie, van 8 tot 22 m3.
- De bestelversies van de Master E-tech hebben een inhoud van 8 tot 13 m3. De L3H2-versie heeft een laadvloer van 3,73 meter lang, een hoogte van 1,89 meter en een nuttige breedte van 1,76 meter (1,38 meter tussen de wielkasten).
- Met een laadvermogen van 1.400 kg (zonder aanpassingen) is de L3 Platform Cabine versie met vlakke laadvloer geschikt voor talrijke conversies. De belangrijkste is een polyvolume laadruimte van tot wel 22 m3.
- De Master E-tech gesloten bestelversie heeft een laadvermogen van 1.000 tot 1.100 kg (afhankelijk van de versie), geschikt voor de meeste klanten die de auto inzetten voor pakketbezorging.
- De laaddrempel is een van de laagste in het segment: 55,7 cm. De deuren draaien tot 270 graden open voor gemakkelijk in- en uitladen.
- Met de optionele Wide View-spiegel (om dode hoeken te verminderen), een achteruitrijcamera en de parkeersensoren is de Master E-tech de ideale partner voor afleveringen in de binnenstad.
- Het is niet nodig om offers op het gebied van ergonomie of comfort te brengen. De Master E-tech biedt ook maximaal comfort voor zowel de bestuurder als de voorpassagiers, als een kantoor op wielen en met talloze ergonomische bergruimten. De Master E-tech biedt tevens de uitzonderlijk goede wegligging van de bedrijfswagen waarop hij gebaseerd is.
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk