Met zijn gedurfde styling als coupé-SUV-stijl combineert de Renault Arkana een vlotte uitstraling met een luxe ruimtebeleving. Daarmee heeft de Arkana de regels van dit segment herschreven. Dat bewijst de auto op verschillende continenten: van Australië, Nieuw-Zeeland en Japan tot in Israël en Chili. De rijker aangeklede uitvoeringen R.S. line en E-Tech engineered, die een surplus van karakter en kracht bieden, hebben veel bijgedragen aan het succes van de Arkana; deze uitvoeringen zijn goed voor 53% van de Arkana verkopen in Europa in 2023. De populairste aandrijflijn is de E-Tech full hybrid met 145 pk (105 kW), goed voor 63% van de verkopen in Europa in de eerste zes maanden van 2023.
In dit marktsegment is deze motor ongeëvenaard. Hij biedt ongekend veel rijplezier en blinkt uit in een laag brandstofverbruik. Na het design van de auto is dit het tweede criterium voor veel mensen die een nieuwe auto kopen. Prijzen en data volgen in een later stadium.
Het ontwerp van het Nouvel’R logo vormt de basis voor het nieuwe patroon op de grille – een doelbewust ongestructureerde collectie diamantvormen die zich rondom één centrale diamantvorm verzamelen. Dankzij 3D-effecten aan de randen lijken deze diamantvormige elementen zorgvuldig gestructureerd en voegen ze diepte toe aan het ontwerp. Afhankelijk van de uitvoering (Evolution, Techno of Esprit Alpine) zijn deze elementen uitgevoerd in Noir, Chrome Satin of Chrome Foncé, waarmee de Arkana duidelijk aanhaakt bij een hoger marktsegment. Het verticale patroon in de bovenste grille onderstreept de coherentie met de grille onder in de bumper.
De aerodynamische voorbumper met F1 blade, kenmerkend voor de succesvolle R.S. line en E-Tech engineered versies, zit op de nieuwe Techno en Esprit Alpine uitvoeringen. Deze is op de techno uitvoering uitgevoerd in de carrosseriekleur, bij de Esprit Alpine versie in Gris Schiste Satin.
Zowel aan de voorzijde als midden op de achterklep zijn de merklogo’s uitgevoerd in Chrome Foncé, in dezelfde stijl als de modelletters. Voor een extra moderne touch zijn de lichtunits gesierd met kristalachtig, licht donkergetint glas.
Decoratieve accenten in de grille en bij de raamomlijsting zijn in plaats van verchroomd voortaan uitgevoerd in Noir, Noir Satin of Noir Brillant (afhankelijk van de gekozen uitvoering).
Qua uiterlijk is deze uitvoering te herkennen aan de in Gris Schiste Satin uitgevoerde F1 blade in de voorbumper. Een ander kenmerk is het embleem in gris schiste op de flanken als aanvulling op de Noir Brillant raamomlijsting. De esprit Alpine uitvoering staat op nieuwe 19-inch opengewerkte wielen die de Arkana een statige en tegelijk sportieve attitude geven. Op de achterklep prijkt een nieuwe en aerodynamische spoilerlip, helemaal in lijn met de vloeiende dakrand van de Arkana.
De stoelbekleding bestaat uit combinatie van Eco Tep (10% bio-gebaseerde materialen) en imitatiesuède (meer dan in de eerdere R.S. line en E-Tech engineered uitvoeringen). Deze stoelen zijn voorzien van blauwe horizontale stiknaden en een ingeweven Alpine logo op de rugleuning. Ook de veiligheidsgordels vallen op door blauwe ingeweven strepen.
De portierpanelen en het stuur zijn voorzien van rode, witte en blauwe stiksels. Het dashboard is afgewerkt met een leisteenachtige brede strook voor een elegant, ingetogen effect.
Welke aandrijflijn je ook kiest, de cockpit van de nieuwe Arkana Esprit Alpine is voorzien van een e-shifter, een transmissiehendel zonder mechanische overbrenging.
Evolution is standaard uitgerust met navigatie als onderdeel van het Renault EASY LINK infotainmentsysteem, dat draadloos in verbinding staat met Android Auto en Apple CarPlay. Het digitale display op het dashboard heeft weliswaar dezelfde afmetingen (7 inch), maar benut zijn schermoppervlak beter zodat de bestuurder rijinformatie makkelijker kan aflezen.
Behalve de aerodynamische F1 blade, die matcht met de carrosserie, biedt de Techno uitvoering dezelfde velgdesigns als de voorgaande R.S. line en E-Tech engineered uitvoeringen. Het logo en de modelletters aan de achterzijde zijn uitgevoerd in Chrome Satin.
Renault levert deze uitvoeringen met de E-Tech full hybrid aandrijflijn met 145 pk (105 kW) en introduceert een nieuwe carrosseriekleur: Bleu Nocturne.
KRACHTIGE E-TECH FULL HYBRID AANDRIJFLIJN MET E-SAVE MODUS
De Arkana biedt ongeëvenaard rijplezier met de E-Tech full hybrid aandrijflijn met 145 pk (105 kW). Dankzij twee elektromotoren (een hoofdmotor met 36 kW en een 18 kW High-Voltage Starter Generator) voelt de Arkana in elektrische modus soepel, krachtig en efficiënt. Het hybride systeem beschikt over een 1,2 kWh batterij en werkt samen met een viercilinder 1,6-liter benzinemotor met 94 pk (69 kW).
De aandrijving verloopt via een automatische multimode transmissie zonder koppeling. De versnellingsbak regelt een soepele overbrenging tussen de vier versnellingen voor de benzinemotor en twee versnellingen voor de elektrische hoofdmotor. De E-Tech full hybrid aandrijflijn kan in combinatie met de verschillende rijmodi schakelen in veertien combinaties voor optimale efficiëntie.
De Arkana E-Tech full hybrid start altijd in elektrische modus. In stadsverkeer kan de auto tot wel 80% van de tijd op de elektromotor rijden. Dit vermindert niet alleen het brandstofverbruik met tot wel 40% in vergelijking met alleen een benzinemotor, maar ook daalt de CO2-uitstoot tot 105 g/km, een uitstekend resultaat in dit segment. Onderweg is het genieten van de stilte in elektrische modus en het gemak van rijden zonder pauzes om de batterij op te laden.
De 145 pk (105 kW) sterke E-Tech full hybrid aandrijflijn van de nieuwe Renault Arkana is voorzien van een E-save functie. Die selecteer je via het menu met voertuiginstellingen in het centrale infotainmentscherm van de auto. Ook is deze functie in uitvoeringen met MULTI-SENSE standaard in enkele rijmodi verwerkt. De E-save functie zorgt ervoor dat de batterijlading niet onder de 40% komt. Zo bewaart de auto altijd voldoende energie voor volledig elektrisch rijden of als ondersteuning voor de benzinemotor bij zwaardere belasting.
De Arkana onderscheidt zich met zijn zelfverzekerde weggedrag. De achterwielen beperken de laterale beweging van de koets om de auto stabiel te houden, zelfs bij scherpe bochten en hogere snelheden. De laterale beweging is beperkt. Deze positieve eigenschappen van het onderstel sluiten naadloos aan bij de precieze en directe besturing en de kleine draaicirkel (van 11,2 meter), die de auto uitzonderlijk wendbaar maakt.
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk