AUTO VAN DE NIEUWE GENERATIE, RESULTAAT VAN RENAULUTION
De Renault 5 E-Tech electric is anders dan alle andere auto’s. Hij staat voor Renaulution, het strategisch plan van Renault, maar ook voor vernieuwing en de energietransitie. De nieuwe Renault 5 E-Tech electric is op een innovatieve manier ontwikkeld en heeft de magie en de charme van de conceptversie behouden. De auto zit vol elektrische en digitale technologie, rolt in Frankrijk van de band en is scherp geprijsd: vanaf € 25.000. Na de zomer staat hij bij Stam Renault in de showroom.Om deze compacte, betaalbare stadsauto te realiseren, heeft Renault niet alleen gebruikgemaakt van zijn eigen expertise, maar ook die van Ampere – het onderdeel van Renault Group dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van elektrische voertuigen en software – en Mobilize – het bedrijfsonderdeel gericht op abonnementsdiensten, lease en financiële diensten.
Luca de Meo, CEO van Renault Group: “De Renault 5 E-Tech electric is anders dan alle andere auto’s. Hij ondersteunt niet alleen de transitie naar elektrische, connected mobiliteit – als onderdeel van een groenere en duurzamere aanpak – maar speelt ook een sleutelrol in de transformatie van Renault Group tot een autofabrikant van de volgende generatie. Om de auto in slechts drie jaar tijd tot zo’n technologisch hoog niveau in Frankrijk te kunnen ontwikkelen, moesten we bijzondere beslissingen nemen en moest onze organisatie zo flexibel mogelijk zijn.”
“Voor dit project hebben we onze normale aanpak omgekeerd. We maakten gebruik van AmpR Small, ons nieuwe EV-platform dat uniek is in Europa. Daardoor konden we de kosten in de hele waardeketen drukken om de winstgevendheid te behouden en tegelijkertijd het allerbeste te leveren op het gebied van EV- en digitale technologie. Tegelijk hebben we ook ons industriële ecosysteem verplaatst… Er is een iconische auto nodig om iedereen zo te laten samenwerken en de weg vrij te maken voor blijvende veranderingen in onze interne organisatie. Onze sector maakt grote veranderingen door, maar ik geloof dat deze auto nieuwe wegen zal openen voor Renault.”
Maar hoe blaas je een icoon waarvan de populariteit nooit is afgenomen nieuw leven in? Wat is de beste manier om er een nieuw, leuk en opvallend model van te maken? En dan niet alleen voor wie de oorspronkelijke Renault 5 kent, maar ook voor jongere generaties, terwijl de wereld in de greep is van een elektrische en digitale transitie. Welke waarden zijn belangrijk voor het nieuwe model?
Het designteam koos voor een emotionele aanpak en hanteerde een ‘retro-futuristische’ stijl. Felle kleuren, koplampen met een brutale uitstraling, verticale achterlichten, gewelfde spatborden, een aparte kleur voor de accentlijsten boven de zijruiten, een ventilatierooster in de motorkap en meer: de Renault 5 E-Tech electric knipoogt nadrukkelijk naar de ondeugende stijl van zijn voorganger. Het idee was om een nieuwe draai te geven aan details die mensen zich meteen herinneren, maar passend in de energietransitie en de stijl van de 21e eeuw.
Het rooster in de motorkap is opnieuw ‘uitgevonden’. Het is nu een laadindicator in de vorm van het cijfer 5. Als de bestuurder zijn Renault 5 E-Tech electric nadert, licht de indicator op, wat de interactie tussen hem en zijn auto illustreert. Een ander voorbeeld van de ‘vermenselijkte’ interface van de auto is de begroeting door de pupilvormige LED-koplampen, die naar de bestuurder ‘knipogen’. Wat de oorspronkelijke Renault 5 niet had, maar wat tegenwoordig essentieel is voor optimale efficiëntie, zijn de aerodynamische kenmerken. Ze zijn aanwezig, maar onzichtbaar, zoals het aerodynamische glazen paneel over de achterlichten, dat is aangebracht om de luchtstroom te optimaliseren.
De emotie die het carrosseriedesign oproept, wordt in het interieur weerspiegeld. De bestuurder wordt hartelijk ontvangen in het interieur. De Renault 5 E-Tech electric is voorzien van een 10-inch multimedia-touchscreen met een duidelijke interface. Het grafische en geluidsontwerp van de welkomstpresentatie is ontwikkeld in samenwerking met Ircam, het instituut voor muziek en geluid, en Jean-Michel Jarre. De artiest, componist en auteur is een pionier op het gebied van elektronische muziek en heeft een passie voor technologie. Hij ontwikkelde ook de soundscapes in het interieur en de VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) – een geluidssignaal waarmee de auto voetgangers waarschuwt als hij langzamer dan 30 km/u rijdt.
ONTDEK RENAULT 5De Renault 5 E-Tech electric is als eerste model gebaseerd op het nieuwe AmpR Small-platform van Ampere, ontwikkeld voor elektrische auto’s in het B-segment. Daarmee is het model uniek en biedt hij werkelijke voordelen ten opzichte van de concurrentie, zoals een vlakke vloer, lange wielbasis (2,54 meter), bovengemiddelde interieurruimte, 326 liter bagageruimte, een lager zwaartepunt en een lager gewicht (minder dan 1.500 kg). Het AmpR Small-platform levert ook schaalvoordelen op, zonder dat het ten koste gaat van elektrische componenten of technologie die nuttig is voor klanten.
De Renault 5 E-Tech electric is ook uitgerust met een nieuwe bidirectionele AC-lader die geschikt is voor V2X-technologie. Dit baanbrekende systeem zal op grote schaal worden gebruikt. Het maakt de auto een belangrijk onderdeel in het energie-ecosysteem via de diensten van Mobilize. Daarmee kan elektriciteit worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet en kunnen de gebruikers besparen op hun elektriciteitsrekening.
De elektromotor van de Renault 5 E-Tech electric is compacter dan die in de Megane en Scenic E-Tech electric en maakt gebruik van de vertrouwde synchroonmotortechniek van Renault met gewikkelde rotor. Omdat de motor geen permanente magneten bevat, zijn er geen zeldzame aardmetalen gebruikt, wat bij de productie de impact op het milieu vermindert. De motor komt in vermogensvarianten van 110, 90 en 70 kW.
Andere eigenschap van de Renault 5 E-Tech electric is zijn kleine draaicirkel en uitzonderlijke wendbaarheid dankzij de geoptimaliseerde voorwielophanging. De multilink achterwielophanging, wat ongebruikelijk is in deze klasse, draagt bij aan het ongekende weggedrag in het B-segment. De nieuwe Renault 5 E-Tech electric staat garant voor bijzonder veel rijplezier, zonder in te leveren op het gebied van rijcomfort.
Deze prestatie demonstreert de kwaliteiten van Renault Group op het gebied van design en productie van compacte, lichte, competitieve en populaire elektrische auto’s die een essentiële rol spelen in de energietransitie van de automarkt.
De Renault 5 E-Tech electric wordt gebouwd met behulp van een compact ecosysteem van leveranciers die binnen een straal van 300 kilometer rond het ElectriCity-complex zijn gevestigd. De inzet op concurrerende lokale productie is de basis voor de ontwikkeling van een Europese ‘Electric Valley’, waar bedrijven zijn gespecialiseerd in de waardeketen van elektrische voertuigen. Dat draagt bij aan de werkgelegenheid en helpt onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
De oorspronkelijke Renault 5 was zijn tijd vooruit en was de eerste auto met een brandstofverbruik bij 90 km/u onder de symbolische grens van 5,0 l/100 km. En al in 1974 was hij verkrijgbaar in een elektrische versie, met een actieradius van 110 kilometer! De Renault 5 markeerde ook het begin van eco-design, met een dak gemaakt van natuurlijke vezels om de geluidsisolatie te verbeteren, de binnenruimte te optimaliseren en het brandstofverbruik te verlagen. De Renault 5 is ook een ultiem visionair model, want in 1986 kwam het model in de circulaire economie terecht en verschenen gereconditioneerde exemplaren.
De avant-gardistische geest van de oorspronkelijke Renault 5 leeft voort in de waardeketen van de Renault 5 E-Tech electric. Op basis van de expertise van The Future is NEUTRAL – onderdeel van Renault Group en gespecialiseerd in de circulaire economie – en in overeenstemming met de doelstellingen van het merk bereikt de Renault 5 E-Tech electric een recyclebaarheid van 85%. Daarbij is 22% van de gebruikte materialen uit de circulaire economie afkomstig, onder meer 41 kg gerecyclede polymeren. De stoelbekleding voor de uitrustingsniveaus Techno en Iconic wordt gemaakt van volledig gerecycled materiaal. Renault voorziet de laatstgenoemde uitvoering ook van een stuurwiel en isolatiemateriaal uit biomateriaal.
De Renault 5 E-Tech electric is een ingenieuze, connected en concurrerende elektrische stadsauto, bedoeld om in Europa de harten te veroveren. Net als zijn voorganger is de Renault 5 E-Tech electric een doeltreffend en prettig antwoord op de technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen die de moderne mobiliteit met zich meebrengt.
ONTDEK RENAULT 5✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk