Ga rustig zitten en keer terug in de tijd, naar de jaren 2010. Je draagt een hoodie en een ‘mom’-jeans. Luxetrends ruimen plaats voor comfort en ontdekking. Je droomt van een ontspannen auto, geheel in eigen stijl. Misschien van een SUV, maar niet om het even welke. De wereldwijde SUV-markt is in volle bloei, maar de aangeboden modellen zijn erg duur en te steriel, of juist erg basic en rustiek. Uit die vaststelling is de Dacia Duster ontstaan: een toegankelijke, robuuste en aantrekkelijke auto, die perfect inspeelt op de maatschappelijke trends van zijn tijd en op de dagelijkse behoeften van zijn klanten. Hij groeit al snel uit tot een icoon voor het merk Dacia maar ook tot een symbool voor een hele sector. Met een wereldwijde verkoop van twee miljoen exemplaren sinds zijn lancering in 2010 bevestigt hij zijn succes. Dit is zijn verhaal.
We beginnen in Roemenië, het land waar Duster wordt gebouwd, met enkele cijfers over zijn productie in de fabriek van Pitesti (Mioveni). Eens hij de ateliers heeft verlaten, vertrekken we ermee naar Italië voor een voetbalwedstrijd of nog wat verder om de hoogste berg op aarde te beklimmen. En als we nog niet moe zijn, maken we een ommetje langs Finland om uiteindelijk te eindigen in Turkije. Twee miljoen exemplaren van Duster, dat zijn er immens veel.
|
Duster-klanten zijn stuk voor stuk uniek en dat is geen geheim want ze wonen bijna overal ter wereld. Toch hebben ze een ding gemeen: een levensstijl waar de essentie centraal staat. Dit zijn enkele van hun bijzonderheden:
In het Verenigd Koninkrijk leven de meeste vrouwelijke Duster-klanten
In Turkije zijn Duster-kopers het jongst (gemiddeld 42 jaar) en wonen ze meestal samen met hun gezin (62% heeft kinderen in huis)
Duster-kopers in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië zijn dol op outdoor activiteiten: 23% houdt van wandelen, 12% van fietsen en 9% van reizen
In diezelfde vijf landen woont 44% van de klanten op het platteland, 30% in een kleine stad, 10% in een middelgrote/grote stad en 11% in een voorstad
56% van hen zegt een Duster te kopen voor zijn prijs, 20% doet dat voor zijn design en 16% uit betrouwbaarheid
Aan ontwerpuitdagingen is er alvast geen gebrek: een zesversnellingsbak met erg korte eerste versnelling, een grote bodemvrijheid en aanzienlijke overschrijdingshoeken, enz. De teams weten het nog alsof het gisteren was. Vooral de eerste, zogeheten kruipversnelling, die de auto slechts 5,79 km/u laat rijden bij 1.000 t/min. Net als de militairen die tijdens de oorlog langs de jeeps liepen om de wegen vrij te maken hanteerde Loïc Feuvray, productmanager voor Duster 1, hetzelfde protocol: “Ik liep naast de auto om na te gaan of hij voldoende traag was om aan de terreinbehoeften te voldoen.” Een geslaagde uitdaging, zoals ook bleek uit de carrière van Duster buiten de gebaande paden.
Aan designanekdotes is er geen gebrek. Zeker als je moet innoveren en betrouwbare oplossingen moet aanreiken tegen een lage kostprijs. Bij Dacia heerst het principe van ‘design to cost’. Het bewijs, het verhaal van de snorkel! Dit zwarte onderdeel, dat doet denken aan de echte snorkel van extreme terreinauto’s, is een iconische signatuur van Duster. David Durand, hoofd exterieurdesign, vertelt ons zijn verhaal: “We hebben dit onderdeel ontwikkeld omdat er technische beperkingen zijn. De wielen staan ver van de deuren, en het is onmogelijk om het onderdeel in deze vorm op de voorvleugel te plaatsen. Daarom ontwierpen we deze plastic ‘snorkel’, die tussen vleugel en de deur wordt geplaatst. Dit onderdeel is bijzonder functioneel omdat het de zone perfect beschermt tegen steenslag en modder en het mogelijk maakt om de zijdelingse richtingaanwijzer te bevestigen. We hebben geld bespaard door het stuk onbewerkt te laten, zonder lak, en kregen een uniek design dat Duster een avontuurlijke uitstraling geeft.”
Er is echter een ding dat de ontwerpers nog niet hebben verteld. Duster 2 is het enige Dacia-model met drie ventilatieroosters in plaats van twee in het midden van het dashboard. Opvallend, niet? En dat is geen toeval, het werd gedaan omwille van de esthetiek en het comfort, want het centrale ventilatieroosters voorziet de tweede zitrij van extra lucht.
Duster is echter niet alleen een nationale, maar ook een internationale trots! Sinds zijn lancering werd hij bekroond met meer dan veertig prijzen. Auto van het jaar in Roemenië, beste SUV in het Verenigd Koninkrijk, beste gezinsauto in Duitsland en België en vele andere titels getuigen van het succes van dit unieke en emblematische model.
We beginnen met zijn sportieve en avontuurlijke kant. Duster houdt van wedstrijden en geeft zich niet zomaar gewonnen. Van de Rallye Aïcha des Gazelles in Marokko tot de befaamde Pikes Peak-klimkoers in de Verenigde Staten en de Andros-Trofee: aan uitdagingen is er alvast geen gebrek
En dan zijn er nog zijn transformaties en gelimiteerde uitvoeringen: Duster met rupsbanden, Duster ambulance, Duster politieauto, Duster ‘pausmobiel’… Hij vinkt alle vakjes aan en biedt een antwoord op alle behoeften. Het ministerie van Defensie in Roemenië heeft voor het leger maar liefst 880 Dusters besteld voor zijn verschillende missies. Hun kleur wordt zorgvuldig voorbereid in de ateliers van Mioveni.
En om de bezienswaardigheden compleet te maken, werd er ook een unieke Duster-versie uitgebracht, Duster Pick-up. Er werden al 400 exemplaren gebouwd! En omgebouwd!
Avontuur, natuur, reizen … Duster biedt zijn klanten een fantastische ervaring. Wij klinken op zijn twee miljoen klanten! Geintereseerd in de Dacia Duster? Vind alles over de duster via onderstaande knop!
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk