Elektrisch rijden wordt steeds populairder, wat leidt tot een groeiend aantal elektrische auto's op de weg. In 2020 wordt verwacht dat elektrisch rijden meer gemeengoed wordt dan een uitzondering. Deze stijgende populariteit kan worden toegeschreven aan factoren zoals de toename van de actieradius en de steeds aantrekkelijker wordende aanschafprijs van elektrische auto's.
De kosten die samen gaan met elektrisch rijden zijn afhankelijk van de manier waarop je de auto aanschaft, least of financiert. Bij aanschaf of financiering dien je naast het aanschafbedrag rekening te houden met de kosten voor onderhoud, wegenbelasting, afschrijving en verbruikskosten per kilometer. Hierdoor kan het aanschafbedrag van een elektrische auto variëren. Bij private lease zijn de kosten van onderhoud, wegenbelasting en afschrijving inbegrepen in het maandbedrag, maar niet de kosten voor verbruik van stroom. Over het algemeen zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto lager dan die van een brandstofauto en zijn de kosten per kilometer relatief laag. Bovendien is er geen wegenbelasting verschuldigd voor een elektrische auto. De aanschafwaarde en afschrijving is sterk afhankelijk van het merk en model van de auto.
De aandrijving van een elektrische auto verschilt van die van een benzine-, diesel- of LPG-auto. In plaats van een verbrandingsmotor wordt een elektromotor gebruikt om de auto aan te drijven. Deze elektromotor bevindt zich meestal onder de auto of in de achterbak. Bij een verbrandingsmotor wordt de energie opgewekt door het verbranden van benzine of diesel, terwijl bij een elektrische auto de energie vrijkomt door elektromagnetische krachten op te wekken. Elke elektrische auto en bedrijfswagen wordt aangedreven door een grote lithium-ionbatterij die de beschikbare energie zo efficiënt mogelijk afgeeft. Dacia werkt voortdurend aan het verbeteren van de batterij, de constructie van de cellen en de samenstelling van de materialen om de actieradius te vergroten.
Er zijn twee manieren om een elektrische auto op te laden: wisselstroom en gelijkstroom. Openbare laadpunten in Europa leveren voornamelijk wisselstroom (AC). Het vermogen waarmee je kunt laden, hangt af van het soort laadpunt. Hoe hoger het vermogen van een laadpunt, hoe sneller de batterij van je auto weer is opgeladen. Als je thuis oplaadt via een wallbox, betaal je gemiddeld zo'n 22 cent per kWh. Veel bedrijven vergoeden de laadkosten voor thuisladen. Voor grootverbruikers (vanaf 3x 80 ampère) ligt het tarief op ongeveer 7 cent per kWh, waardoor je slechts 1 cent per kilometer betaalt. Elektriciteitsprijzen variëren per aanbieder en veranderen regelmatig.
Nederland heeft het grootste aantal openbare laadpunten van Europa en beschikt over een uitgebreid netwerk van gelijkstroom-/snelopladers (DC) langs de snelwegen. Bij deze laadstations is de kabel vast aan het laadpunt bevestigd vanwege de zwaardere kabels die nodig zijn vanwege het hogere laadvermogen. Je kunt laden bij laadpunten met behulp van een laadpas of verschillende apps, waarbij de tarieven per aanbieder verschillen. Bij sommige aanbieders betaal je een starttarief per sessie, terwijl je bij andere aanbieders betaalt op basis van de totale laadtijd.
Het bereik van een elektrische auto wordt besproken in termen van actieradius - dit is de afstand die je kunt afleggen op een enkele acculading. Je kunt dit vergelijken met de afstand die een traditionele auto kan afleggen op een volle tank brandstof, met het belangrijke verschil dat een elektrische auto wordt opgeladen via een stekker. Net als bij traditionele auto's wordt de actieradius van een elektrische auto beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de locatie (bergen of vlak terrein), rijstijl, uitrusting, weersomstandigheden en belading. Bijvoorbeeld, als je in de winter met een volgeladen auto en ski-uitrusting door de bergen rijdt, kun je minder ver rijden dan in de zomer als je alleen naar het strand gaat. Gelukkig hebben alle elektrische auto's een verbruiksmeter waarmee je jouw energieverbruik kunt optimaliseren. Onderzoek toont aan dat 66% van de ritten in Nederland minder dan 15 km zijn, en nog eens 25% tussen de 15 en 50 km liggen.
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk