Met de Jogger heeft Dacia een veelzijdige gezinsauto voor 5 of 7 personen die voor iedereen bereikbaar is. Het model combineert de lengte van een stationwagen met de interieurruimte van een MPV en de kenmerken van een SUV. De Dacia Jogger biedt uitstekend comfort voor alle passagiers, ook voor volwassenen op de derde zitrij.
De nieuwe hybrideversie van de Jogger biedt alle voordelen van de Jogger, zonder af te doen aan de interieur- en bagageruimte. Al bij de ontwikkeling van het model werd rekening gehouden met een hybrideversie en de benodigde ruimte voor de batterij en de twee elektromotoren van de aandrijflijn. De batterij is onder de vloer gemonteerd, op de plaats van het reservewiel (net als de lpg-tank in de versies met de ECO-G 100-motor).
De Dacia Jogger Hybrid 140 is uitgerust met een multimodale hybride aandrijflijn – dit is dus geen standaard geëlektrificeerde verbrandingsmotor – waarmee het model garant staat voor:
Als het gaspedaal wordt losgelaten, wint het hybridesysteem kinetische energie terug waarmee de batterij wordt opgeladen. De batterij kan ook worden opgeladen door de verbrandingsmotor, waarbij het energiemanagementsysteem zorgt dat de verbrandingsmotor het maximale rendement levert in verhouding tot de verbruikte brandstof. Dan wordt de batterij bijgeladen zodra de hoeveelheid opgewekte elektriciteit de behoefte overtreft. Het energieoverschot wordt gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen tijdens accelereren of om volledig elektrisch te rijden in de stad.
In combinatie met de twee elektromotoren maakt de transmissie zonder conventionele koppeling het mogelijk om vanuit stilstand 100% elektrisch weg te rijden. Daardoor is de onderbreking van de aandrijfkracht tijdens het schakelen veel kleiner, wat het rijcomfort en het acceleratievermogen ten goede komt.
De hybridetechnologie in de Dacia Jogger heeft zich al ruimschoots bewezen in andere modellen van Renault Group. De techniek is uitermate betrouwbaar en duurzaam. De benzinemotor werkt samen met twee elektromotoren – waarbij de ene 49 pk (36 kW) vermogen levert en de andere fungeert als hoogspanningsstartmotor/generator (HSG, High-voltage Starter Generator) – en een multimodale versnellingsbak met klauwkoppeling (dog box). De combinatie van de elektromotoren en versnellingsbak staat garant voor een optimaal, soepel schakelgedrag.
De combinatie van twee elektromotoren, de innovatieve multimodale versnellingsbak en de verbrandingsmotor biedt een groot aantal functies:
Het hybridesysteem van de Dacia Jogger HYBRID 140 wint energie terug als het gaspedaal wordt losgelaten tijdens remmen en vertragen.
De hybride aandrijflijn van de Dacia Jogger HYBRID 140 combineert maximale efficiëntie met een dynamisch rijgedrag, een combinatie die tot de beste op de markt behoort. Zo accelereert het model in slechts 8,8 seconden van 80 naar 120 km/u.
Het regeneratieve remsysteem, de grote laadcapaciteit van de batterij (1,2 kWh/230V) en de efficiëntie van het systeem optimaliseren gezamenlijk het energieverbruik. Daardoor kan de Jogger HYBRID 140 tot 80% van de tijd in stadsverkeer volledig elektrisch rijden en verbruikt hij in die situatie tot 40% minder brandstof dan een vergelijkbare auto met een conventionele verbrandingsmotor. En dat allemaal zonder dat de bestuurder zijn rijstijl hoeft aan te passen. In de 100% elektrische modus biedt de Jogger HYBRID 140 een actieradius van 65 tot 70 kilometer en een topsnelheid van 160 km/u (afhankelijk van de laadstatus van de batterij en de lokale wetgeving).
In de gecombineerde WLTP-cyclus neemt de zevenpersoons Jogger HYBRID 140 genoegen met 4,9 liter benzine per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 110 g/km (waarden kunnen variëren, afhankelijk van de uitvoering en de belasting van de auto). Doordat de batterij slim in de ruimte voor het reservewiel is geplaatst, doet de Jogger HYBRID 140 geen concessies ten aanzien van bagageruimte. De hybrideversie biedt 160 tot 595 liter bagageruimte en zelfs 1.819 liter met de tweede en derde zitrij neergeklapt.
De Dacia Jogger HYBRID 140 biedt een unieke rijbeleving dankzij de slimme aandrijving en het geoptimaliseerde energiebeheer. De keuze van de modi van de aandrijflijn hangt af van het door de bestuurder gevraagde vermogen en de permanente berekening van de optimale efficiëntie. Dat komt zowel de prestaties als het verbruik ten goede.
De bestuurder hoeft feitelijk nergens op te letten, want dat doet de Jogger HYBRID 140 zelf – geheel automatisch, zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Dat resulteert in een opmerkelijk rijcomfort en rustgevend rijgedrag, zonder aan rijplezier in te boeten dankzij de combinatie van een krachtige hybride aandrijflijn – met een systeemvermogen van 103 kW (140 pk) en 205 Nm koppel in de EV-modus – en een even dynamisch als communicatief onderstel.
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk